Met een kampeerwagen op stand het vrije leven tegemoet

Een Tonke, een uiterts luxueuze kampeerauto, wijkt hemelsbreed af van een gangbare camper. Een van de meest afwijkende aspecten is dat de achterkant volledig open kan.

De Tonke verschilt, alleen al vanwege zijn openslaande achterdeuren, sterk van een gangbare camper

Het aantal campers op de Europese wegen groeit gestaag. De meeste campers zijn voorzien van vele gemakken, maar van buiten wit en plastic, met op de flanken een logo dat iets van vaart en avontuur moet uitstralen. De meeste mensen ervaren dat niet als een probleem. Maar anderen, die toch best een camper willen hebben, vinden al dat plastic toch een tikkeltje bezwaarlijk. Voor die mensen is er nu een alternatief bedacht: de Tonke, een kampeerwagen op stand.

Uiterlijk houdt de Tonke het midden tussen de wagen van Pipo en een luxueus jacht. Er is bij het ontwerp veel gewerkt met hout, mahoniemultiplex om precies te zijn. De kampeerwagen oogt daardoor elegant en zal niet snel misstaan, zelfs niet op de mooiste plekjes. En al dat hout – en de vele ramen – roept bij passanten en medeweggebruikers een goed gevoel op.

Maarten van Soest, de bedenker van de Tonke, kwam op het idee voor de camper toen hij een luxueuze mobiele vakantie-unit naar vrienden in Frankrijk versleepte. „Na elke etappe kampeerden we even van de weg af in de vrije natuur. Die combinatie van onafhankelijkheid en van kamperen wilde ik perfectioneren in iets moois.”

Dat is Van Soest, telg uit een groothandel in houten speelgoed, aardig gelukt. Want qua materiaalkeuze en esthetiek wijkt de Tonke hemelsbreed af van de gangbare camper. De gootsteen is van porselein, al het metaal – kraan, fornuis, oven, handgrepen, scharnieren – is van chroom of roestvrij staal. Aanrecht en tafel bestaan uit verlijmde blokjes mahonie. De vloer is als van een jacht: hard, glad en glimmend teak. De ramen zijn van echt, gehard glas. Het bed is ruim en voorzien van een goede matras.

Aan de voorkant heeft de Tonke een ‘stalling’ voor fietsen en ander groot sportgerei. Afwijkend is ook dat de achterkant van de camper helemaal open kan. Het grote nadeel van een gewone camper, het zichzelf toch weer opsluiten in een hokje, kan daarmee worden omzeild.

De Tonke is niet alleen esthetisch een mooie camper, onder al dat hout gaat ook een grote dosis techniek schuil. Een verwarmingsketeltje zorgt voor warm water voor de keuken, inpandige douche en heteluchtverwarming, die met sonoor gegrom de wagen in een oogwenk behaaglijk maakt.

Het toilet, afgekeken uit de luchtvaartindustrie, is voorzien van een vacuümsysteem. De boordaccu heeft een capaciteit van 104 ampère-uren, voor dagenlange verlichting.

De watertank is echter beperkt: 130 liter. „Zelfs bij zuinig gebruik heb je dat toch wel op in een dag of vijf”, zegt Van Soest. Bovendien zou er best een treeplankje onder de tuindeuren aan de achterkant mogen zitten, ook om lekker op te kunnen zitten. Een vorm van stralingswarmte zou geen overbodige luxe zijn, zodat de achterdeuren nog wat langer open kunnen blijven. Wellicht wat suggesties voor model nummer vijf van de Tonke die staat gepland voor 2009.

Je kunt een Tonke huren tussen de 500 en 900 euro per week. De koopprijs varieert tussen de 52.000 en 86.000 euro. Levertijd zes maanden tot een jaar.

Voor meer informatie zie www.tonkecampers.nl