Schrijver Tom Lanoye over zijn veelgeprezen roman ‘Het derde huwelijk’

Tom Lanoye noemt Het derde huwelijk een theatertekst:

„Dat komt door de stem van Maarten Seebregs. Het is een soort eenmansopera. Almodóvar meets Scola, maar dan in Vlaanderen. Hij is typisch een valse nicht, die schmiert en wegsteekt dat er ook echte pijn is. Je kunt je enorm aan hem storen, maar hij blijft iets sympathieks houden. ”

Hij is een typische underdog.

„Seebregs is wat Vlaanderen is. Vlamingen aanbidden hun underdogpositie. Geen volk is zo trots op zijn gebrek aan nationale trots.”

Geldt dat ook voor u?

„Ik wil ook een Vlaams, een Belgisch auteur zijn. Uiteindelijk is mijn doel natuurlijk om de Great Flemish Novel te schrijven, maar tegelijk denk ik: hou toch op. Niemand gelooft in de Great Flemish Novel. Het is als met mijn roman Alles moet weg: een road novel waarin 200 kilometer heen wordt gereden en 200 kilometer terug. Dan heb je het gehad.”