RET houdt ov in regio Rotterdam

De stadsregio Rotterdam gaat het busvervoer niet openbaar aanbesteden. Dat heeft het dagelijks bestuur van de stadsregio gisteren vastgelegd in een principebesluit.

Daardoor blijft het openbaar vervoer in de regio Rotterdam-Rijnmond tot 2012 in handen van de RET, op voorwaarde van marktconformiteit. Daarna krijgt het gemeentelijk openbaarvervoerbedrijf de verantwoordelijkheid voor het busvervoer in de hele regio, behalve op Voorne-Putten.

Dat betekent dat de RET het vervoer rondom Maassluis, Lansingerland, Krimpen aan den IJssel en Ridderkerk overneemt van het vervoersbedrijf Connexxion. Met de beslissing hoopt de stadsregio dat bus, tram en metro in de hele regio op elkaar worden afgestemd. Het besluit wordt volgende week voorgelegd aan de commissie Verkeer en Vervoer, waarna op 31 oktober een definitief besluit volgt.

Het kabinet besloot onlangs dat het openbaar vervoer in de vier grote steden door een eigen ov-bedrijf mag worden uitgevoerd. Daarmee werd een streep gezet door de geplande Europese aanbesteding. De grote steden mogen nu de huidige gemeentelijke vervoersbedrijven, zoals de RET in Rotterdam en het GVB in Amsterdam, het streekvervoer met een onderhandse gunning bevoordelen.

Connexxion reageerde gisteren verbolgen op het voornemen van de stadsregio, die zich schuldig zou maken aan ongeoorloofde staatssteun. „Marktconformiteit blijkt alleen wanneer serieuze gegadigden met elkaar concurreren in een zorgvuldig voorbereid biedingsproces”, aldus de vervoersonderneming. Connexxion kondigde aan bezwaar te zullen aantekenen, en heeft daarbij de steun van reizigersorganisatie Rover.

Ook het ministerie spreekt van „een voorbarige beslissing” van de stadsregio.