ook in première deze week

Evening.

Regie: Lajos Koltai. Met: Vanessa Redgrave, Claire Danes, Toni Collette, Hugh Dancy. In: 13 bioscopen. ***

Op haar sterfbed herinnert Ann Lord zich gebeurtenissen van vijftig jaar geleden, toen haar uit een keurig gezin afkomstige vriendin Lila op het punt van trouwen stond. Was dat wel een goed idee? Hield Lila stiekem niet meer van jeugdvriend Harris? Ann zelf krijgt het ook te pakken zodra ze Harris ziet. Evening is de verfilming van het gelijknamige boek van Susan Minot. Niemand minder dat Michael Cunningham tekende voor de adaptatie, waarbij hetzelfde procédé wordt gebruikt als in diens – ook verfilmde – The Hours.

Heden en verleden lopen door elkaar heen, en diverse generaties vrouwen worden geportretteerd tijdens cruciale momenten in hun leven. Het aardige aan het behoorlijk sentimentele Evening is dat de vrouwen door echte moeders en dochters worden gespeeld. Zo speelt de dochter van Vanessa Redgrave, Natasha Richardson, een van haar dochters en wordt Lila op latere leeftijd gespeeld door Meryl Streep en als meisje door haar dochter Mamie Gummer.

De vrouwenfilm draait om het mysterie Harris, kleurloos gespeeld door Patrick Wilson – wat de vrouwen in hem zien blijft een raadsel. (AW)

Death Sentence.

Regie: James Wan. Met: Kevin Bacon, John Goodman. In 30 bioscopen. **

De wraakfilm Death Wish was, met vier vervolgfilms tussen 1974 en 1994, al wat veel van het goede. Maar toch is nu opnieuw een film gemaakt op basis van de romanreeks van Brian Garfield. In Death Sentence speelt Kevin Bacon de rol die voorheen voor Charles Bronson was bestemd: een keurige huisvader die transformeert tot moordmachine, nadat zijn zoon is gedood door een bende criminelen. De film ziet eruit als een goedkope videoclip uit de jaren tachtig, met een soort halve punkers als jeugdbende, en ontrolt zich volledig zoals te voorspellen valt. Hoe een goede acteur als Kevin Bacon in deze onzin verzeild is geraakt, weet niemand. (PdB)

Trade.

Regie: Marco Kreuzpainter. Met: Kevin Kline, Cesar Ramos, Paulina Gaitan. In: 21 bioscopen. ***

Deze roadmovie vertelt twee verhalen. Het eerste gaat over een meisje uit Mexico- Stad dat door Russische criminelen wordt ontvoerd, om in de Verenigde Staten op internet per opbod te worden verkocht aan een pedofiel. Het tweede verhaal gaat over haar iets oudere broer, de straatrat Jorge (Cesar Ramos), die de achtervolging inzet, geholpen door een Amerikaanse politieman, gespeeld door Kevin Kline.

De gewelddadige lotgevallen van de vrouwen zijn schokkend. De Duitse regisseur Marco Kreuzpainter is daarom verweten uit te zijn op goedkope exploitatie van actuele misstanden. Maar de film, die is gebaseerd op een artikel over vrouwenhandel in The New York Times, ruikt wel naar authenticiteit. Als een emotionele aanklacht tegen een uitwas van globalisering, komt Trade hard aan.(PdB)