Heineken durft naar Engeland

Heineken wil samen met het Deense Carlsberg de Britse brouwer Scottish & Newcastle kopen.

Maar Britten drinken steeds minder bier.

Britten zijn anders. Ze drinken geen pils zoals in Nederland, maar lauw, vlak en schuimloos lager. Bovendien daalt de bierafzet de afgelopen jaren in Groot-Brittannië sterk. Heineken brouwt geen lager en heeft een afkeer van dalende biermarkten. maar wil desondanks het Britse Scottish & Newcastle overnemen.

„Ik vraag me af wat de reden kan zijn”, zegt analist Marco Gulpers van ING Bank. „Ik heb mijn twijfels over deze zet van Heineken.” Hij noemt de Britse biermarkt „lastig”.

Gisteren maakte Heineken bekend dat het samen met het Deense Carlsberg een bod wil doen op Scottish & Newcastle. Persbureau Reuters zei uit betrouwbare bron te kunnen melden dat het duo 9 miljard pond (12,9 miljard euro) wil betalen voor de marktleider in Groot-Brittannië. Scottish & Newcastle zei meteen zo’n bod „ongewenst en ongevraagd” te vinden. Dit verhinderde niet dat de koers van het aandeel van de brouwer gisteren met 19 procent omhoogschoot.

Heineken en Carlsberg lijken ver te zijn met de onderhandelingen. Waarschijnlijk betalen ze de overname van Scottish & Newcastle in contanten, maakten ze bekend, dus zonder uitgifte van nieuwe aandelen. Ook hebben beide brouwerijen de buit op papier al verdeeld: Carlsberg krijgt de merken in Frankrijk, Griekenland en Rusland. Heineken de Engelse, Portugese, Belgische en Finse merken, en nog wat in Azië.

Een opmerkelijke verdeling. Want Heineken had lange tijd grote problemen in Groot-Brittannië en leed er jarenlang verlies. In 2004 heeft Heineken daar flink gereorganiseerd en de brouwer bedacht een nieuwe marketingaanpak voor de Britse markt.

Opvallend is ook dat Heineken lange tijd liet weten dat het graag marktleider wilde worden in een land waar de bierconsumptie wél hard groeit: Rusland. Heineken heeft er de afgelopen vijf jaar veel brouwerijen overgenomen en wilde nog een laatste slag slaan in het rijke Moskou, maar slaagde daar niet in. Nu laten de Nederlanders concurrent Carlsberg er met de Russische buit vandoor gaan.

Carlsberg mag BBH (Baltic Beverages Holding) hebben, marktleider in Rusland, de Baltische staten, Oekraïne en Kazachstan. Per jaar groeit de bieromzet in deze landen met 8 à 10 procent.

Analist Gulpers van ING vindt alleen de kleine belangen die Heineken zou krijgen in India en China interessant. „Mogelijk sluit Heineken deze deal omdat de prijs laag is. Ze krijgen met Scottish & Newcastle wel een leidende positie in Engeland, maar het is geen aantrekkelijke markt”, vindt Gulpers. In de eerste helft van dit jaar dronken de Britten 5 procent minder bier.

Aan de andere kant heeft topman Jean-Francois van Boxmeer vaak verteld dat Heineken graag nummer één of twee wil zijn in landen. Bovendien hoopt hij met het distributienetwerk van Scottish & Newcastle door te breken met het eigen merk. En, wat mee zal spelen: als deze overname slaagt, wordt Heineken in omzet gemeten de grootste brouwer ter wereld.

Rectificatie / Gerectificeerd

Lager en ale

In het artikel Heineken durft naar Engeland (donderdag 18 oktober, pagina 14 en 15) staat dat Heineken geen lagerbier brouwt. Heineken brouwt juist wel lager, maar niet de traditionele Britse ale.