Bacn wordt spam

Met één druk op de knop zet je ongewenste post op de zwarte lijst.

Verstuurders van ‘bacn’ - onpersoonlijke mail zoals nieuwsbrieven - zijn de dupe.

Sinds drie weken is uitgever Benno Tutein Nolthenius twintig procent van zijn abonnees kwijt. Tienduizend van de 50.000 abonnees van de nieuwsbrief van de site Galeries.nl, die Tutein Nolthenius beheert, krijgen de mailing Kunst Actueel niet meer. Het gaat om mensen met een Hotmail-account, vertelt Tutein Nolthenius. Waarom Microsoft, de eigenaar van de webmaildienst Hotmail, de kunstnieuwsbrief heeft geblokkeerd, weet hij niet. Op een e-mail van Tutein Nolthenius heeft het softwarebedrijf tot nu toe geen antwoord gegeven.

Derk Wagelaar, product solution manager bij Microsoft, kent het geval van Tutein Nolthenius niet, maar zegt dat de uitgever hoogstwaarschijnlijk op een blacklist van een antispamorganisatie is terechtgekomen. „In 95 procent van dit soort gevallen is het zo dat de verzender van de nieuwsbrief of de provider die hij gebruikt ongemerkt is geïnfecteerd en meewerkt aan het versturen van spam.” Door infectie met een virus of een ander kwaadaardig programma (spyware) kan een pc wagenwijd open worden gezet voor spammers. Antispamorganisaties houden zwarte lijsten bij met IP-adressen van geïnfecteerde computers. Deze lijsten, die dagelijks worden geactualiseerd, worden overgenomen door spamfilters.

Wie op zo’n blacklist terechtkomt, krijgt meestal geen bericht. Er vanaf komen is wel mogelijk, maar vaak moeilijk te realiseren. Sommige spamlijsten verwijderen geblokkeerde IP-adressen weer als ze geen klachten over spam meer ontvangen. Om daarvoor te zorgen moet de geblokkerde verstuurder van nieuwsbrieven er wel voor zorgen dat zijn pc gedesinfecteerd wordt.

Als het echter niet om de pc van de verzender gaat maar om een blokkade van een provider omdat er in het netwerk geïnfecteerde pc’s zijn aangetroffen is het veel moeilijker om van een zwarte lijst af te komen. De provider zal ervoor moeten zorgen dat besmettingen van virussen en spyware worden opgelost.

„Wij spammen niet”, benadrukt Tutein Nolthenius. „Het gaat om een nieuwsbrief waarvoor mensen zich hebben ingeschreven.” De uitgever voelt zich gedupeerd door de blokkade van Microsoft. „Het geeft ons een slechte naam. Ik word als onschuldige verzender van een nieuwsbrief gebrandmerkt. Vooral nieuwe mensen, maar ook trouwe abonnees die dagelijks Kunst Actueel ontvingen, denken dat wij in gebreke blijven.”

Dat nieuwsbrieven worden geblokkeerd, is „dagelijkse kost”, zegt Ubbo Maagdenberg, eigenaar van e-mailmarketingbedrijf E-Mark in Haarlem. E-Mark, dat is gespecialiseerd in e-mail- en sms-marketing, verzendt dagelijks ongeveer 50.000 digitale nieuwsbrieven voor 200 klanten, waaronder T-Mobile, VNU en Unicef. „Het is niet eenvoudig om een nieuwsbrief goed te versturen. Er bestaan allerlei regels waaraan nieuwsbrieven moeten voldoen om niet als spam gezien te worden. Die regels verschillen per bedrijf en veranderen voortdurend. In ons bedrijf zijn 9 mensen fulltime bezig met het versturen en testen van mailingen om te voorkomen dat ze worden tegengehouden door spamfilters.”

Hotmail is een van de grootste providers van gratis e-mailadressen. Om te voorkomen dat Hotmail de nieuwsbrieven van klanten van E-Mark als spam beschouwen, neemt het bedrijf deel aan het partnerprogramma van Hotmail. „Het is bij Hotmail heel makkelijk om een mailtje als spam te bestempelen. Vaak klikken gebruikers die niet meer geïnteresseerd zijn in een nieuwsbrief op de spam-knop van Hotmail in plaats van zich uit te schrijven of op delete te klikken. Als je meedoet aan het partnerprogramma kom je niet op een spamlijst maar krijg je bericht van Hotmail. Mensen die onze nieuwsbrieven als spam kwalificeren schrijven wij automatisch uit.”