Ballen en engeltjes

Buiten lopen mensen in hun T-shirt, maar in de winkels liggen alweer de kerstspullen.

Winkelbedrijven zijn bang om te veel kerstverkopen te verliezen aan concurrenten.

Buiten schijnt de zon en is het 18 graden. Binnen bij Intratuin in Malden (bij Nijmegen) staan 25 volledig opgetuigde kerstbomen. In klassieke stijl en met een moderne versiering. In landelijke stijl, in bordeauxrood en ‘poëziestijl’. Kerstbomen vol glanzende gouden ballen en met veel matgoud. En met een paar nepbladeren en engeltjes die muziek spelen.

Niemand denkt aan kerstmis, maar veel winkels verkopen al spullen voor over tweeënhalve maand. Winkelketen Marskramer was de eerste: bij eigenaar Ronnie Arends van de vestiging in Nijmegen liggen al twee weken kerstartikelen. Hij erkent dat die niet erg goed verkopen. „Meestal begint het eind oktober pas een beetje te lopen”, zegt Arends. Maar ja, het zijn zoveel spullen, dat ze niet in zijn magazijn passen.

Ook bij Blokker aan de Bilderdijkstraat in Amsterdam stond het personeel gisteren vrachtwagens kerstartikelen uit te laden. Honderden kunstkerstbomen, duizenden ballen, kilometers kerstverlichting en ontelbare houten herten. „We moeten wel”, zegt marketingmedewerker Mireille Mous van Blokker Nederland. „Onze concurrenten zijn ook zo vroeg.”

Bezoeker Angéle Janssen is totaal niet in de stemming zegt ze, als ze rondslentert bij Intratuin. „Bij mij moeten toch eerst de bladeren zijn gevallen en moet sinterklaas vertrokken zijn voordat ik een kerstgevoel krijg.”

Janssen verbaast zich over de grote hoeveelheid kerstspullen in de tuinwinkel. Zeker duizend vierkante meter kerstmis: tafeldecoratie, kaarsen, kerststalletjes, historische gebouwen met een lampje en vier liter poedersneeuw voor 1,99 euro. In de kinderhoek leest een teddybeer het kerstverhaal voor.

Romeo Sommers, manager ‘trend en styling’ bij Intratuin Nederland (57 filialen), is er zo snel bij met zijn assortiment omdat mensen volgens hem in deze onzekere tijden behoefte hebben aan gezelligheid in huis. „Ze hebben een jachtig leven en maken zich zorgen over de klimaatverandering. Dan grijpen ze terug op een traditie als kerstmis. Mensen willen vasthouden aan wat vroeger echt was.”

Hema gaat pas in de loop van volgende maand kerstproducten verkopen in zijn warenhuizen, vertelt een woordvoerder. „We concentreren ons liever eerst op sinterklaas.”

Intratuin-manager Sommers vindt dat een gemiste kans. „In deze donkere dagen willen veel mensen warmte en licht.” Zijn concern doet veel onderzoek en daaruit blijkt dat Nederlanders de laatste paar jaar onzekerder werden. „Daarom willen ze pure nostalgie”, zegt Sommers.

Een paar jaar geleden hingen veel bomen nog vol prullaria. „Het kon zo gek niet zijn, of het ging de boom in”, zag Sommers. Nu gaan we weer terug naar de basis, nu zijn de klanten serieuzer, meent hij: veel mooie kerstballen en verder weinig rariteiten tussen de takken, zegt hij.

Sommers: „Je ziet dat de glazen vogeltjes weer hot zijn. En ook de glazen spiegelballen met een werkje erin zijn helemaal terug.”