Eerste Airbus A380 geleverd, anderhalf jaar te laat

Airbus heeft vandaag zijn eerste A380 superjumbo overgedragen aan Singapore Airlines. Na anderhalf jaar vertraging zegt de Europese vliegtuigfabrikant nu „op schema” te liggen.

Topman Tom Enders van Airbus zei bij de presentatie van het toestel dat zijn bedrijf „een moeilijke tijd” achter de rug heeft. „Maar een jaar geleden kondigden we aan de eerste A380 in oktober 2007 te zullen presenteren en daar hebben we ons aan gehouden”, aldus Enders. Singapore Airlines zet de A380 vanaf volgende week in tussen Singapore en Sydney. De luchtvaartmaatschappij plaatste 471 stoelen in het dubbeldeks toestel, dat luxueus is uitgevoerd. In de eerste klas komen tweepersoonsbedden.

Bij deze enige overhandiging van een A380, waarvan door 14 bedrijven in totaal 189 zijn besteld, blijft het ook dit jaar. Airbus is niet in staat meer exemplaren af te leveren. Volgend jaar levert de fabriek in Toulouse 13 toestellen, in plaats van de eerder geplande 40. „We hebben de complexiteit van een groot toestel onderschat”, zei Enders vanmorgen. Hij erkende ook dat de integratie tussen Fransen en Duitsers binnen de onderneming „niet optimaal” was. Vorig jaar juni kwam aan het licht dat door communicatiestoornissen tussen de twee belangrijkste fabrieken in Hamburg en Toulouse de kabelsystemen niet op elkaar aansloten. Airbus heeft daarna drastisch ingegrepen, zo onthulde commercieel directeur John Leahy. „In Toulouse werken nu 1.000 Duitse technici. Dat stellen de Franse werknemers niet altijd op prijs, maar we hadden geen andere oplossing.” De 500 kilometer aan kabels in de A380 worden nu handmatig geïnstalleerd, zei Leahy. Pas in een latere fase verwacht Airbus dat dit productieproces op mechanische wijze (en daarmee sneller) kan gebeuren. Enders: „Maar ik doe geen voorspelling. Niets is zeker in het leven.”

De grootste moeilijkheid voor Airbus lijkt niet het technisch malheur te zijn, maar de mogelijke handel met voorkennis door leden van de top van EADS, het moederbedrijf van Airbus. In de maanden voordat Airbus in 2006 aankondigde problemen te hebben met de A380 verkochten bestuursleden van EADS grote hoeveelheden aandelen.

De Franse financiële autoriteit AMF is bezig met een onderzoek hiernaar. Twee weken geleden stelde de AMF in een voorlopig rapport dat bij EADS 21 bestuurders zich in 2005 en 2006 „grootschalig en gelijktijdig” schuldig hebben gemaakt aan handel met voorkennis. De Franse staat was volgens de AMF op de hoogte. Ook Enders komt in het AMF-rapport voor. Maar hij wilde vandaag niet op de kwestie ingaan. Leahy zei in een reactie: „Natuurlijk hebben we gehandeld in aandelen en opties. Ik ook. Dat doen we altijd, want dat is gebruikelijk. Maar we hadden beslist geen voorkennis.”