Verbeteren van wegen kost 3,5 miljard euro

Het kabinet trekt 3,5 miljard euro uit voor de verbreding en verbetering van wegen tussen Amsterdam, Almere en Schiphol. De werkzaamheden duren van 2011 tot 2017.

Dat maakte premier Balkenende gisteren na afloop van de ministerraad bekend. „We willen de bereikbaarheid van het noordelijke deel van de Randstad flink verbeteren”, aldus Balkenende. Zo wordt het wegennet van de A6 verdubbeld en er komen gescheiden rijbanen voor doorgaand en plaatselijk verkeer. In Amsterdam Zuid-Oost wordt de A9 overkapt en deels in een tunnel aangelegd. Er komt een aquaduct bij Muiden en in de kruising van de Natte As met de A1, ten oosten van het knooppunt Muiderberg wordt extra geïnvesteerd. Deze maatregelen moeten de files op de as Schiphol, Amsterdam en Almere terugdringen.

„Het land loopt vast,dat kunnen we ons niet meer permitteren”, zei minister Camiel Eurlings (CDA, Verkeer en Waterstaat). Dit najaar zal volgens de minister „een majeur besluit” worden genomen om het openbaar vervoer in deze regio sterk te verbeteren. „De treinen zijn tjokvol. Daarin moet verandering komen”, zei Eurlings, die niet wilde zeggen of het aantal treinen ook zal verdubbelen.

De minister zei dat niet alles in één keer wordt aangepakt, omdat er dan „één groot verkeersinfarct” rondom Amsterdam ontstaat. „Dan kun je helemaal niet meer rijden.”

Almere streeft ernaar tussen 2010 en 2030 rond 60.000 woningen te bouwen. Wil de regio nog bereikbaar blijven moet de infrastructuur verbeteren, aldus Eurlings.

Verder zal er in Amstelveen een twee kilometer lange tunnel aangelegd worden waardoor de geluidsoverlast afneemt. Mogelijk wordt er ook nog een aparte buis aangelegd voor het openbaar vervoer. Amstelveen en de Amsterdamse wijken Bijlmer en Gaasperdam worden weer één geheel.

Tegelijkertijd wordt er met het miljardenproject geïnvesteerd in de natuur - zoals in de Hollandse Waterlinie en weidegebieden. In het gebied komen ook zogenoemde natuurboulevards, recreatieve vaarverbindingen.