Seksloze Nederclips

Even leek het alsof de Nederlandse staat met het taxfonds, een pot geld voor Nederlandse videoclips, subversieve filmpjes subsidieerde. Toen een van de eerste taxfondsclips, Het Land van...van de Moppermarokkaan Salah Edin, uitkwam, stelde het SGP-Kamerlid Van der Vlies, de minister van Cultuur vragen over de subversieve aard van de video. Die bestond uit beelden van onder meer een moslim met een bomgordel om in een burgerlijke Nederlandse huiskamer, terwijl Salah Edin een samenvatting gaf van de bezwaren die Marokkaanse jongeren tegen Nederland hebben.

Minister Plasterk antwoordde in april dat het kabinet geen oordeel heeft over de culturele uitingen die het subsidieert. Toch bleek ook hij zich onlangs zorgen te maken over videoclips. In zijn emancipatienota keerde hij zich tegen de „huidige seksualisering van de samenleving waarbij meisjes en vrouwen als lustobject worden geportretteerd”. En videoclips waarin halfnaakte vrouwen zich aanbieden voor instant gebruik door verveelde rappers, leveren hieraan een belangrijke bijdrage, zo weet iedereen al jarenlang.

Maar nu er een stuk of tien taxfondsclips klaar zijn (www.videoclipfonds.nl) is één ding duidelijk: van deze Nederlandse clips heeft Plasterk niets te vrezen. Blotige vrouwen en seks zijn opvallend afwezig in deze clips.

Wie wordt gedwongen de videoclip in twee soorten te verdelen, komt op de volgende categorisering: er zijn ‘verhalende’ clips en er zijn ‘conceptuele’ clips. In de laatste soort draait het om één idee dat de hele clip beheerst. Bijna alle taxfondsclips blijken conceptueel. Zo is Let Me In van Benny Sings gebaseerd op het idee ‘kale man krijgt haar terug’. A Good Year For The Robots van Coparck wordt bepaald door het idee ‘robot wordt na operatie menselijker’. En in GRIP van zZz zien we minutenlang van boven opgenomen trampolinespringers met tekstborden.

Dat de Nederlandse taxfondsclips ‘conceptueel’ zijn, is niet verrassend. Als critici hedendaagse Nederlandse vormgeving en architectuur karakteriseren, valt al gauw het verschrikkelijke woord ‘conceptueel’. Nederlandse vormgevers, zo wordt vaak beweerd, zijn goed in het verzinnen van een sterk idee, dat het ontwerp bepaalt. Dit geldt ook voor de taxfondsclips. Het heeft clips opgeleverd, die te midden van alle billentrillerij in de rap- en arrenbieclips weldadig werken.

Het is alleen jammer dat de clipzenders ze nauwelijks uitzenden.

bernard hulsman