Komende zomer breekt de door zon

Na de sombere herfst- en wintermode komt er een zomer vol ongekend vrolijke jurkjes en topjes aan, zagen Jetty Ferwerda (tekst) en Peter Stigter (foto’s) in Parijs en Milaan

Terwijl vrouwen zich momenteel voorbereiden op een donkere, stemmige winter in wijde jurkjes en wollige lagen stof namen de internationale mode-ontwerpers hun publiek afgelopen weken in Parijs en Milaan mee naar een wereld vol kleur, romantiek en ongerepte natuur. Hun nieuwe voorjaarscollecties voor 2008 geven zelfs een soort opgeruimd, optimistisch gevoel. Dat is verrassend, omdat het contrast met de sombere, in zichzelf gekeerde mode van dit najaar zo groot is en het voorlopige afscheid van grijs en zwart zo snel komt.

Blijkbaar voelen ontwerpers dat het tijd is voor zachtheid en een positief gevoel. Een nieuwe zelfverzekerdheid. Dat betekent niet dat alle remmen los gaan, de mode houdt een zekere gereserveerdheid. Toch zijn felle kleuren (oranje, groen), bloemenprints all over en een romantisch gevoel de belangrijkste elementen voor de nieuwe voorjaarscollecties. Heel af en toe doet deze voorjaarsmode zelfs denken aan de jaren zeventig, al lieten sommige ontwerpers zich naar eigen zeggen inspireren door kunststromingen als jugendstil en surrealisme. Anderen keken naar oosterse culturen, gebruikten de computer om prints te bewerken en haalden ideeën uit de natuur. Van veertjes in het haar en op de stof, halssnoeren van kristallen, materialen als vlindervleugels tot stoffen die glansden als natte stenen en bedrukt waren met talloze bloemen.

lange, wijde jurken met ruches

Hoofdrolspelers in de nieuwe collecties zijn nog steeds de jurken. Deze lente zijn ze recht en aansluitend maar ook wijd en bollend, soms worden ze gecombineerd met een strakke broek. Passend in de romantische sfeer zijn de lange, wijde jurken met ruches en kanten inzetten. De rok komt op een goede tweede plaats, nieuw zijn de langere en wijdere exemplaren die als een wolk om de draagster heen zweven en sarongachtige modellen. Tops zijn of hooggesloten of worden om de hals geknoopt. De strapless versies zijn voor durfals. Al te veel blote huid wordt getemperd door een laagje tule of andere doorzichtige stof.

Sinds lange tijd keren ook accessoires als kettingen en armbanden terug in het modebeeld, rijen armbanden, kettingen geregen van grote stenen en smalle ceintuurs. En niet alleen om een sobere outfit op te peppen, ook bij drukke prints worden sieraden gedragen.

En dan de kleuren. Het palet loopt uiteen van witten, lichtgrijzen en pasteltinten tot paars, roze, kobaltblauw, grasgroen, oranje en perzik. En dat allemaal verwerkt in bloemenprints – al of niet bewerkt in de computer - en op moderne kunst geïnspireerde dessins à la Klimt, Rothko of Pollock.

Natuurlijk is het weer Miuccia Prada die de nieuwe richting aangeeft, met een collectie vol verwijzingen naar Art Nouveau, Gustav Klimt en fantasiesprookjes met elfjes en bloemen. Het silhouet is zacht en rond, met mouwtjes als gevouwen bloemblaadjes, pyjama-achtige combinaties, bolle rokken, pasteltinten en schoenen met bewerkte en beschilderde hakken. De collectie van Marni heeft meer weg van een modern sprookje, met simpele jurkjes in aquareltinten, rokjes met pailletten als schubben en opvallende details zoals plastic versieringen, veelkleurige armbanden, kettingen en hoge plateauschoenen. Zelfs de ontwerpers van Dolce & Gabbana zijn na een najaarsseizoen vol metallics en SM-flirts in een romantische bui: bollige rokken, zedig hooggesloten jurkjes en handbeschilderde stoffen.

ultrakort jasje op lange smalle broek

Maar de meest moderne, high tech versie van romantiek geeft Jil Sander, sinds een aantal seizoenen ontworpen door de Belg Raf Simons. Een recht, aansluitend silhouet dat vorm en inhoud krijgt door laagjes kleding (een ultrakort jasje op een lang strak T-shirt dat weer op een lange smalle broek gedragen wordt), doorzichtige stoffen die fellere tinten temperen en jurken die opbollen bij elke beweging. Nicolas Ghesquiere is een andere ontwerper die met argusogen wordt gevolgd en wordt geprezen om zijn vooruitstrevende creaties. Zijn collecties voor Balenciaga gaan verder dan die van Prada, ze zijn met name gedurfder en futuristischer. En soms verre van draagbaar. Zo ook de wulpse jurkjes in ouderwetse bloemetjesstof die als een stijve, voorgevormde tweede laag om het lichaam zitten. Intrigerend, zeker ook in combinatie met de gladiatorsandalen met hoge stilettohakken. Romantiek, kleur en prints zijn zeker aan Dries van Noten besteed, hij mixt prints op zo’n natuurlijke wijze dat ze een geheel vormden. Romantisch doch in een surrealistische setting was de show van Viktor & Rolf, met wit, zwart en roze in de hoofdrol en de pierrot als muze. Precies goed qua sfeer en stijl met broekpakken, rechte jurkjes en ruches, maar het miste de ironie die de collecties van het duo in het verleden juist zo uniek en waardevol maakte.

De muziek tijdens de shows ademde ook veel jaren zeventig, van Deep Purple’s ‘Child in Time’ bij Burberry tot ‘(They long to be) Close to You’ van The Carpenters bij Viktor & Rolf. Die keuze versterkte niet alleen het romantische karakter van sommige collecties, maar ook die zweem seventies. Flowerpower anno nu, zonder hippies of vredesbeweging – maar wel in een periode waarin net als toen velen zich wentelen in hun welvaart en de regering zich steeds verder met privézaken bemoeit. Het is wachten op een reactie die de autoriteiten en het gezag ter discussie stelt, zoals dertig jaar geleden. Misschien symboliseert deze mode slechts stilte voor de storm.