In de Funky Forest rivier krijgt niemand natte voeten

Bolletjes die van kleur veranderen wanneer je er een staf op richt. Cinekid nodigt technische studenten uit om nieuwe mediakunst voor kinderen te ontwikkelen.

Door een waterval loop je het Funky Forest binnen. Een installatie waarin kinderen voor een bos moeten zorgen. De rivier lijkt te stromen maar je krijgt geen natte voeten: het is een animatie. Door zandzakken, echte objecten, in de stroom te leggen en zo het water te geleiden, fleuren de bomen op. Hoe gezonder het digitale bos, hoe meer geluid de bosdiertjes maken. In Funky Forest van Theodore Watson en Emily Gobielle vormen drie projectievlakken een landschap. Als je je armen kromt, groeit er achter op het scherm een boom om je lichaam heen. Verzorgen kinderen het ecosysteem niet goed, dan wordt het dor en doods.

Cinekid heeft ook dit jaar nieuwe mediakunstenaars gevraagd om installaties te bedenken waarin kinderen avonturen beleven. Kunstenaars krijgen de kans om nieuwe technieken uit te proberen. De fantasie wordt geprikkeld hoe je door handelingen (objecten en beweging) film en animatie zou kunnen aansturen. Augmented Reality (toegevoegde werkelijkheid) waarin de echte wereld wordt gecombineerd met computergegenereerde data, is zeer geschikt voor kinderen.

Er staat een betoverend filmpje van HitLab (Human Interface Technology Labotory) op You-tube, waarin ‘The EyeMagic Book’ wordt getoond. Wanneer je het boek openklapt, komt er een driedimensionale wereld tot leven. Een getekend jongetje springt van de bladzijde, pakt wolken uit de lucht en gaat er tussen liggen slapen. Je moet het boek weliswaar door een bril bekijken maar het effect is verbijsterend.

In het Cinekid Medialab moeten de kinderen zelf aan de slag. Soms samen met hun ouders zoals op de Globe4D (een interactieve aardbol). Een grote ronde tafel met een bal in het midden stelt de aarde en het universum voor. Door de losse ringen om de aardbol te bewegen verandert de tijd, je kunt zien hoe aardplaten bewegen of hoe er klimaatsveranderingen ontstaan. De geschiedenis van de aarde wordt gevisualiseerd door aan de bol te draaien.

Dit project is ontwikkeld door studenten van de Master Media Technolgy van de Universiteit in Leiden en werd eerder getoond op Siggraph (conferentie over computer graphics in Californië).

David Kousemaker en Tim Olden van Blendid tonen hun eerste experimenten met Wixelplay. Het idee is om ‘wireless pixels’ te creëren. Elk pixel op een scherm heeft een kleur. Blendid heeft RFID-tags in bolletjes geplaatst, die draadloos met een computer zijn verbonden. Al die bolletjes samen kunnen bijvoorbeeld wolken vormen of ronde schermen. In deze proefopstelling hangen de wixels in een cirkel: vijftig ronde bolletjes, die van kleur veranderen als je er met een staf op richt. Kinderen moeten zoveel mogelijk pixels van hun eigen kleur verzamelen. Er zijn meer mogelijkheden om spelletjes te spelen. Er staat een auto waar je in kunt gaan zitten en door met de deuren te slaan bedien je een computerspel. Interactieve installaties op Cinekid evolueren in de loop der jaren, zoals de animatietafel ontwikkeld door Mieg van Eeden. Het begon ooit met een tafel en is nu een ‘animatieplaats’ geworden: een vloer waar kinderen met zijn allen door middel van tekeningen, objecten en hun lichaam kunnen animeren.

Het platform dat Cinekid biedt, blijkt door de loop der jaren een impuls te geven aan nieuwe-mediakunst.