Eads moet een normaal bedrijf worden

De Franse politieke klasse heeft er geen gras over laten groeien en het vermeende schandaal rond de handel met voorkennis in Eads-aandelen in zijn favoriete tijdsverdrijf omgezet: het op elkaars bordje schuiven van de schuld.

Parlementaire enquêtecommissies doen onderzoek, functionarissen worden opgeroepen om te komen getuigen, ministers en staatssecretarissen vragen moedig om straffen. Ook president Nicolas Sarkozy heeft opgeroepen tot een diepgravend onderzoek - in de hoop zijn voorganger Jacques Chirac opnieuw het schaamrood op de kaken te jagen.

De aandacht richt zich op wat de regering wist, en wanneer precies, over de problemen van vliegtuigbouwer Airbus - en of zij op een of andere manier heeft toegestaan dat Caisse des Depots (de voornaamste Franse institutionele langetermijnbelegger) een deel van het belang in Eads overnam dat mediaconcern Lagardère in de eerste helft van vorig jaar weer verkocht.

Maar dit alles is grotendeels een afleidingsmanoeuvre. Caisse des Depots bevindt zich immers aan de kant van de verliezers. De werkelijke schandalen blijven intussen bestaan - en drie belangrijke kwesties moeten worden aangepakt zodra het gerechtelijk onderzoek is beëindigd.

In de eerste plaats is een grondige schoonmaakoperatie van het management van Eads noodzakelijk, als het althans waar is dat de meeste topmanagers van dat concern hun aandelen verkochten toen ze hoorden van de problemen bij Airbus. Louis Gallois, de huidige baas, zal voor harde beslissingen komen te staan als dit betekent dat hij een paar sleutelfiguren van het bedrijf de laan uit moet sturen.

In de tweede plaats heeft een van de belangrijkste aandeelhouders van Eads, Lagardère, zich incompetent of oneerlijk betoond - zoals topman Arnaud Lagardère vorig jaar zelf heeft toegegeven. De Franse regering moet dringend op zoek naar nieuwe, serieuze, industriële aandeelhouders voor Eads.

In de derde plaats moet het ondernemingsbestuur bij Eads op de helling. De regering en Lagardère hebben een merkwaardig pact gesloten, dat de regering er formeel van zou moeten weerhouden zich met de zaken van Eads te bemoeien - door Lagardère het Franse belang te laten beheren.

Maar in feite is de regering nooit te beroerd geweest om het bedrijf onder druk te zetten - de problemen bij Airbus begonnen toen Eads werd verscheurd door een ruzie binnen het topmanagement, nadat Jacques Chirac Noël Forgéard had geïnstalleerd als mede-topman.

Eads moet een normaal bedrijf worden.

Pierre Briançon

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld