Consument moet maar wennen aan Vista, zegt Microsoft

Windows Vista ligt onder vuur: het besturingssysteem zou nog te veel kinderziektes hebben. De Consumentenbond adviseert klanten te vragen om Vista’s voorganger, Windows XP.

Gloednieuwe printers die niet meer werken, geheugenkaartjes die pc’s vast laten lopen. Dat zijn de horrorscenario's die de Consumentenbond schetst naar aanleiding van 5.000 klachten van Nederlandse Vista-gebruikers.

Microsoft, de ontwerper van het besturingssysteem, zou ontevreden gebruikers een versie van Windows XP moeten aanbieden, vindt de Consumentenbond. „Dat systeem heeft zich tenminste al bewezen.” Windows XP staat in Nederland op 8 à 9 miljoen computers. Vista wordt standaard geleverd op elke nieuwe pc en draait nu, acht maanden na de verkoopstart, op een miljoen Nederlandse pc’s.

Theo Rinsema, directeur van Microsoft Nederland, overlegde gisteren met de Consumentenbond. Hij weigert ontevreden consumenten een XP-systeem als alternatief te geven. Problemen met Vista, legt Rinsema uit, zijn vaak te verklaren doordat sommige fabrikanten van printers, scanners en andere randapparatuur hun aansturingsprogramma’s (drivers) nog niet hebben aangepast. „Elke dag verandert dat. Windows Vista ondersteunde bij de lancering anderhalf miljoen apparaten, en dat zijn er nu al twee miljoen. Gebruikers die nu een probleem hebben, kunnen morgen via een update opeens geholpen zijn. Het is, zoals bij alle nieuwe besturingssystemen, een kwestie van gewenning.”

Vanmorgen gaf Microsoft een toelichting op de problemen met Windows Vista. Rinsema: „Afgelopen weken is een aantal onderwerpen rondom Windows Vista in de media geweest. We willen daarover tekst en uitleg geven.” Microsoft zegt zelf tevreden te zijn over de snelheid waarmee Nederlandse consumenten overstappen op het nieuwe besturingssysteem. Rinsema: „Eén miljoen gebruikers, dat is conform onze verwachting.”

Verontrustende berichten over Vista kwamen echter uit de zakelijke hoek, waar de interesse om te upgraden tegenvalt. Onlangs maakte Microsoft bekend dat Windows XP nog een half jaar langer te koop zal zijn. Rinsema: „Windows Vista is het snelst verkopende besturingssysteem in de historie van Microsoft, maar sommige klanten hebben aangegeven dat ze meer tijd nodig hebben. Daar hebben we op geantwoord met een verlenging van de verkooptijd. Onze doelstelling om XP in januari uit de winkel te halen, was iets te ambitieus.”

Rinsema kan zelf uit het hoofd niet zo snel een groot Nederlands bedrijf noemen dat zijn personeelsleden al met Vista laat werken. „Bij grote firma’s, die duizenden werkstations tegelijk vervangen, duurt dat soort processen langer. Het zijn vooral middelgrote bedrijven die als eerste overstappen.”

Kampt Vista met een imagoprobleem? Rinsema vertelt dat Microsoft begint met een advertentiecampagne voor een website waar Vista-gebruikers terecht kunnen voor bijstand bij problemen. Rinsema: „Wat we van de kwestie met de Consumentenbond geleerd hebben is dat onze gebruikers blijkbaar niet naar Microsoft stappen als ze een probleem hebben, maar naar de Consumentenbond. Dus moeten we de weg naar ons eigen meldpunt duidelijker maken.”

Deze nieuwe website (Windowsvistaservice.nl) verandert niets aan de houding van de Consumentenbond. „Microsoft wil problemen samen met gebruikers oplossen. Wij vinden dat ze gewoon een goed product moeten leveren. Ik kan mijn moeder toch niet vragen een nieuwe driver te installeren?”, zegt een woordvoerder.

Het advies van de Consumentenbond blijft gehandhaafd: vraag als beginnende computergebruiker om Windows XP in de winkel, ook al staat er op elke pc een versie van Vista. De Consumentenbond formuleert nauwkeurig: „Let op, we zeggen niet dat je Windows Vista moet boycotten. Dat doen we alleen bij echt gevaarlijke producten.”