Boeing moet eerlijk zijn over problemen

Boeing heeft het eindelijk opgebiecht. Na het publiek voortdurend te hebben verzekerd dat zijn nieuwe vliegtuig, de 787 Dreamliner, op tijd de fabriek uit zou rollen, heeft Boeing nu een ander verhaal de wereld ingestuurd – een bekentenis die het concern meer dan 2 miljard dollar (1,4 miljard euro) van zijn marktwaarde kostte. En de nu gemelde vertraging van zes maanden zou heel goed pas het begin kunnen zijn. Verdere productieproblemen en het revolutionaire ontwerp van het toestel zouden het concern nog meer kopzorgen kunnen bezorgen.

De problemen die Boeing ervaart bij het in de lucht brengen van zijn nieuwe vliegtuig lijken op die van zijn Europese concurrent Airbus, een divisie van het defensieconcern Eads. Bij Airbus gaat het om zijn nieuwe superjumbo A380. Beide concerns hebben de productie van hun vliegtuigen uitbesteed aan over de hele wereld verspreide leveranciers, waardoor ze blootstaan aan grotere operationele risico’s. Als één onderdeel niet op tijd binnenkomt of als één systeem opnieuw moet worden ontworpen, kan het toestel (nog) niet vliegen.

Maar de ingewikkeldheid van het nieuwe vliegtuig van Boeing kan zijn problemen erger doen uitvallen dan die van Airbus. Hoewel de A380 heel groot is, is zijn ontwerp niet revolutionair. De vliegtuigromp van de 787 is gemaakt van een speciaal soort plastic en niet van metaal. Het materiaal is nog nooit in de lucht getest. Boeing heeft zijn klanten verzekerd dat het toestel kan vliegen, ook al zijn de testvluchten zes maanden uitgesteld.

Toen Airbus begin 2005 voor het eerst zinspeelde op problemen met de A380, zei het concern ook dat de vertraging slechts zes maanden zou bedragen. De markt toonde zich vergevingsgezind en liet de aandelenkoers licht dalen. Maar toen het concern in september 2006 voor de derde keer een vertraging van een half jaar bekendmaakte, bestrafte de markt Airbus harder door de aandelenkoers met een kwart te laten kelderen en een bestuurswijziging af te dwingen.

Boeing zou er verstandig aan doen geen loopje te nemen met de beleggers en zo eerlijk mogelijk te zijn over de problemen van de Dreamliner, voordat ze op een nachtmerrie uitdraaien.

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld