71 Procent leest krant

Zeven van de tien Nederlanders leest dagelijks een krant. De betaalde kranten hebben een bereik van 63 procent. Met de gratis titels erbij komt het bereik uit op 71 procent. Dat blijkt uit cijfers van de NOM Printmonitor en Cebuco die vandaag zijn bekendgemaakt. Dat de gratis dagbladen maar 8 procent toevoegen aan het totale bereik, toont volgens een woordvoerder van Cebuco dat veel mensen naast hun betaalde krant ook vaak een gratis dagblad meepakken. Hoewel de opzet van het bereiksonderzoek is gewijzigd, blijft het bereik van de dagbladen in Nederland constant. De Telegraaf is met een bereik van 17 procent (2,1 miljoen lezers) het grootst. Metro is de grootste gratis krant met 14,4 procent (1,95 miljoen). De Pers heeft een bereik van 5,2 procent (705.000). Opvallend, aldus de woordvoerder, is het bereik van de nieuwe titel nrc.next: 2,3 procent (311.000 lezers).