Weblog GeenStijl beïnvloedt peilingen

Het weblog GeenStijl is er opnieuw in geslaagd twee internetverkiezingen te beïnvloeden. Het blog mobiliseerde zijn bezoekers om te stemmen voor de internetverkiezing van de beste slogan aller tijden van het Genootschap voor Reclame (GVR) en de peiling van het dagblad Trouw naar wat de lezers typerend vinden voor Nederland.

GeenStijl vroeg zijn lezers te stemmen op de slogan ‘Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’. De afgelopen maand stemde 46 procent van de 12.5000 kiezers op internet op de leus van de toiletreiniger. De slogan ‘Biertje?’ van Heineken eindigde als tweede. Het reclamegenootschap, dat het Slagzinnenregister met ruim drieduizend slogans beheert, vind het jammer dat de verkiezing niet zuiver is. „Een volgende keer gaat dat niet meer via internet”, aldus een woordvoerder tegen het persbureau ANP.

Dagblad Trouw legt op zijn website uit dat GeenStijl de ‘Polderpeilverkiezing’ heeft gekaapt. Naar aanleiding van de opmerkingen van kroonprinses Máxima over de Nederlandse identiteit vroeg de krant welke eigenschap typerend is voor Nederland. Voordat GeenStijl zijn lezers opriep te stemmen op ‘gezelligheid’, stond de uitdrukking ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’ bovenaan.

GeenStijl, eigendom van de Telegraaf Media Groep, beïnvloedt vaker verkiezingen via internet. Het weblog toont zo aan dat veel peilingen via het web gemakkelijk te manipuleren zijn. Dat maakt de uitslag meestal onbetrouwbaar.

GeenStijl domineerde twee maanden geleden ook een internetverkiezing van SIRE (Stichting Ideële Reclame). Die bood ter gelegenheid van haar veertigjarig bestaan Nederlanders de mogelijkheid het onderwerp van een nieuwe SIRE-campagne te bedenken. GeenStijl riep op massaal te vragen om een campagne over boterhamworst met gezichtjes. Dat thema stond lange tijd op nummer een in de verkiezing.

Ook al is het mechanisme nu bekend, ermee stoppen doet de site niet. „Het blijft leuk om af en toe te pesten”, aldus directeur Dominique Weesie tegen het ANP.