Madonna breekt met platenfirma

Popster Madonna verruilt platenmaatschappij Warner voor evenementenorganisator Live Nation. Naar verluidt is het tien jaar lopende contract met Live Nation 120 miljoen dollar (85 miljoen euro) waard.

De ongebruikelijke overstap is een nieuwe illustratie van de onder invloed van internet snel veranderende muziekindustrie. Voor muzikanten zoals Madonna was het gangbaar albums uit te brengen op een platenlabel en aparte overeenkomsten te sluiten voor tournees en verkopen van bijvoorbeeld kleding en parfums. Het verdienen op albums is echter moeilijker geworden door het relatief eenvoudige maar illegaal binnenhalen van muziek via internet.

Concertorganisators kunnen muzikanten meer rendement beloven omdat ze door de combinatie van verschillende diensten zelf ook meer opbrengsten denken te behalen. Live Nation is nu bijvoorbeeld via een omweg zowel Madonna’s platenmaatschappij, reclamebedrijf als verhuurder van stadionruimte voor concerten.

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal krijgt Madonna een voorschot van 17,5 miljoen en 50 tot 60 miljoen dollar voor drie albums. Daarnaast krijgt Madonna contanten en aandelen in het beursgenoteerde bedrijf Live Nation, dat eigenaar is van het Nederlandse Mojo Concerts,.

Madonna bracht al sinds haar debuutsingle in 1982 muziek uit via het Amerikaanse label Warner Bros. Records. Om Madonna als artiest te behouden heeft Warner tijdens de maandenlange onderhandelingen de ongebruikelijke stap genomen een overeenkomst aan te bieden in samenwerking met het moederbedrijf van kaartjesverkoopbedrijf Tickertmaster. Het was tevergeefs en Madonna brengt volgend jaar nog één album bij Warner uit.

De albumverkopen van de 49-jarige Madonna nemen al jaren gestaag af. Van haar meest recente album Confessions on a dance floor werden in de VS 1,6 miljoen exemplaren verkocht, tegen respectievelijk 2,9 en 3,8 miljoen exemplaren van Music en Ray of light. Tegelijkertijd zijn haar concertinkomsten gestegen, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureaus Nielsen en Pollstar Pro. Zes jaar geleden bracht een tournee 45 miljoen dollar op, vorig jaar was dat vier keer zoveel. Sterren zoals Madonna ontvangen gewoonlijk 90 procent van de kaartverkoop.