Dreamliner zeker een half jaar vertraagd

De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing heeft gisteren bekendgemaakt dat de productie van zijn nieuwe toestel, de 787 Dreamliner, zeker een half jaar vertraging zal oplopen. ANA, de Japanse luchtvaartmaatschappij die in mei 2008 als eerste de 787 in gebruik zou nemen, zei vandaag te overwegen een schadeclaim bij Boeing in te dienen.

Boeing geeft in een verklaring technische redenen voor het uitstel. De levering van het eerste toestel, die in mei 2008 had moeten plaatshebben, wordt nu op zijn vroegst voorzien in november. Analisten sluiten verdere vertraging niet uit. De aandelen Boeing daalden gisteren met 2,7 procent.

Afgelopen zomer kwam voor het eerst naar buiten dat Boeing problemen had om zijn Dreamliner op tijd klaar te krijgen. Aanvankelijk werd alleen gesproken over een tekort aan fasteners, de verbindingssystemen die de verschillende onderdelen van het toestel bij elkaar moeten houden. In de verklaring van gisteren bevestigt Boeing dit, maar het bedrijf noemt voor het eerst ook problemen met de software en het „integreren van systemen”, een term die niet nader is uitgewerkt.

Boeing-topman Jim McNerney bezwoer gisteren tijdens een conference call dat alles goed zal komen met de 787. „Wij blijven vertrouwen hebben in het ontwerp en in de innoverende techniek”, zei McNerney.

De 787 Dreamliner is het eerste geheel nieuwe toestel dat Boeing in meer dan tien jaar bouwt. De laatste nieuweling was de Boeing 777, die in 1995 in gebruik werd genomen. De Boeing 787 is anders dan alle passagiersvliegtuigen tot nu toe in het gebruik van de materialen: het is het eerste toestel waarvan de romp en vleugels grotendeels van kunststoffen en niet van aluminium worden gemaakt.

De 787 werd in juli van dit jaar geshowd in de Boeing-fabrieken te Seattle. De eerste testvluchten waren toen nog gepland voor augustus. Maar deze datum werd telkens opgeschoven; de eerste vlucht is nu pas voorzien in maart of april 2008.

All Nippon Airways (ANA), een Japanse luchtvaartmaatschappij, zou in mei 2008 als eerste de Dreamliner in ontvangst nemen en meteen inzetten in zijn dienstregeling. ANA, die 50 Dreamliners heeft besteld (waarde: 4,2 miljard euro), zei vandaag Boeing voor de vertraging aansprakelijk te zullen stellen. Het bedrijf gaat mogelijk een financiële claim indienen bij de vliegtuigbouwer.

Boeings concurrent, het Europese Airbus, liep in 2005 tegen soortgelijke moeilijkheden aan met de productie van de superjumbo A380. Bij Airbus liep door technische problemen de vertraging uiteindelijk op tot twee jaar. Eind deze maand zal Singapore Airlines als eerste maatschappij de A380 in gebruik nemen.