Creditcards gekraakt

Bijna duizend Nederlanders kregen vorige week de melding hun creditcard zo snel mogelijk te blokkeren. Zij kochten kaartjes voor een voetbalwedstrijd of popconcert op de website van het Duitse ticketbureau Kartenhaus. Die site werd door criminelen gekraakt waardoor de creditcardgegevens en rekeningnummers van 66.000 internationale klanten werden gekopieerd. Dat gebeurde tussen oktober 2006 en september dit jaar.

„Ongeveer 1,5 procent van de getroffen klanten zijn Nederlanders”, zegt Tom McLean van het Amerikaanse Ticketmaster, dat twee jaar geleden Kartenhaus overnam en waarvan ook het Nederlandse Ticket Service deel uitmaakt. Dat komt overeen met 900 tot 1.000 Nederlandse consumenten. Ticket Service zelf zou niet getroffen zijn door de fraude.

McLean zegt niet over aanwijzingen te beschikken dat Nederlandse consumenten daadwerkelijk geld hebben verloren. De getroffen kaarthouders zijn pas vorige week per brief en per e-mail op de hoogte gebracht. Dit betekent dat de inbrekers bijna een jaar lang ongemoeid hun gang konden gaan met de op Kartenhaus achtergelaten gegevens.

Ticketmaster benadrukt dat er direct gehandeld is na ontdekking van de diefstal. „Ook de creditcardmaatschappijen zijn dezelfde dag nog ingelicht”, aldus McLean. Elke getroffen kaarthouder krijgt het advies de afrekeningen van zijn creditcard na te kijken en bij onregelmatigheden zo snel mogelijk contact op te nemen met de bank die de kaart uitgeeft.