‘Alles is liefde’ is gelukt, en géén namaak

‘Alles is liefde’ is geconcipieerd met een schuin oog naar Britse voorbeelden.

De sterke cast maakt van archetypen echte personages.

Het is met liefde net als met Sinterklaas: je moet erin geloven, anders blijft er niks van over. Dat is het simpele maar doeltreffende uitgangspunt van Alles is liefde, een romantische komedie in Sinterklaastijd, geconcipieerd met een schuin oog naar Engelse voorbeelden. En het is gelukt. De film van Joram Lürsen heeft vaart, geestige dialogen en roerende momenten. Een verwende Sinterklaas die op zijn mijter trapt, ‘godverdomme kut!’ roept en een hartaanval krijgt, is een fijne binnenkomer. En de Sint die bij zijn aankomst in het water springt om een kind te redden, is een instant klassiek filmbeeld.

Love Actually lijkt voor de makers wel een heel dwingend voorbeeld te zijn geweest. Alles onder het motto ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’. Maar geen misverstand: Alles is liefde is geen namaak. De meeste acteurs in het (ouderwets blanke) ensemble van Alles is liefde zijn in staat iets op te roepen waar je nieuwsgierig naar blijft en zo wordt het spel van verse en belegen liefde, van trouw en twijfel, van seks en vriendschap vakkundig opgevoerd en afgerond in twee uur tijd. „Dat kunnen wij dus ook in Nederland”, zei een van de tevreden producenten na afloop van een voorpremière.

De grootste sterren in de cast zijn Carice van Houten als het Bijenkorf-meisje dat op de ware wacht en Michiel Romeyn als onwillige Sinterklaas – „zeg maar Jan”. De truc voor een romantische komedie is dat de scenarioschrijver archetypen verzint en dat de acteurs van die archetypen personages maken. Deze twee acteurs slagen daar het beste in.

Met de scenarioschrijver is een andere ster van Alles is liefde genoemd. Er zijn heel wat treurige pogingen tot comedy gedaan in Nederland en de meeste daarvan struikelen al in de scenariofase. Kim van Kooten kan dialogen schrijven die natuurlijk klinken én heel geestig zijn. Daan Schuurmans is begrafenisondernemer en raakt met een klant aan de praat over zijn eigen levensverdriet: moeder net dood, vader weggelopen toen-ie drie was. Dan pakt hij een folder van tafel. „Nou vooruit, iets vrolijks. De kist.” Goed geschreven, goed geacteerd.

De film is gelukkig niet alleen een hartstochtelijk pleidooi voor de bereikbare liefde – je kunt jaren op de ware wachten, maar wat doe je in de tussentijd? – maar strooit ook een paar scherpe observaties over de moderne televisie rond. Programmamakers voelen direct aan dat een cynische Sinterklaas in dit tijdsgewricht meer kijkers kan trekken dan de traditionele goedheiligman.

Nu is het afwachten wat het publiek doet. Op Alles is liefde is veel hoop gevestigd, niet alleen door de makers, ook door de beleidsmakers. De jaren dat films als Minoes, Costa! of De tweeling het Nederlandse marktaandeel in de bioscoop omhoog stuwden, liggen al weer ver achter ons. Zwartboek was een uitzondering en niet alleen door het torenhoge budget, waardoor zelfs ruim een miljoen Nederlandse bezoekers niet voldoende waren om de film uit de kosten te krijgen. Alles is liefde heeft een budget van 4 miljoen euro en aan de reclamecampagne kan het niet liggen als dat geld er niet uitkomt.

Het is een van de laatste films die met de fiscaal vriendelijke cv-regeling is gefinancierd en bij dezelfde voorpremière zei Andries de Boer, bestuurder van de cv Alles is liefde, dat al voordat er nog maar één betalende bezoeker langs de kassa is gegaan, de participanten toch al een rendement van acht procent op hun investering hebben gehaald. Alles wat daar boven komt is mooi meegenomen.

Alles is liefde. Regie: Joram Lürsen. Met: Carice van Houten, Mchiel Romeyn, Anneke Blok, Thomas Acda, Daan Schuurmans. In: 91 bioscopen