Albert Heijn komt met concurrent voor Senseo

Nederland neemt gestaag afscheid van de filterkoffie. Na de introductie van koffiepadsysteem Senseo in 2001 en de opmars van luxemerk Nespresso, presenteerde supermarktbedrijf Ahold vanochtend Puc, een combinatie van een Senseo en een espressoapparaat.

Puc maakt warme dranken, zoals cappuccino, café caramel, wienermelange, thee en vanaf volgend jaar chocomel en soep. Voor de koffie is een pad nodig en via een cupje wordt er smaak en/of melk aan toegevoegd. De koffie wordt met dubbel zoveel druk als bij Senseo door de pad geperst, 3,5 bar. Puc accepteert alle typen pads.

Reden voor Ahold een nieuw apparaat te ontwikkelen is de traagheid waarmee marktleider Douwe Egberts reageert op consumenten. Ze willen meer kwaliteit en keuze, zegt Tuncay Özgüner van Ahold Coffee Company, maar fabrikanten van koffie en machines spelen daar weinig op in. De groei in koffiepads stagneert.

„We hebben de Senseo te danken aan de horeca, die steeds betere koffie serveert”, zegt directeur Ward de Groote van Ahold Coffee Company. „Dáár proeven mensen hoe lekker koffie kan zijn.” Ahold (Albert Heijn, C1000) hoopt dit jaar 100.000 à 150.000 Pucs te verkopen. Nederland telt 6 miljoen Senseo’s. Een Puc kost tijdelijk 99 euro, ongeveer 20 euro meer dan een Senseo. Een kopje cappuccino van Puc kost circa 35 cent, van Senseo 20. Douwe Egberts denkt dat Puc geen marktaandeel zal afpakken van Senseo, zegt algemeen directeur Piet-Hein Merckens van Douwe Egberts Nederland. Hij wijst daarbij op het grote prijsverschil.