Zie ginds... de Sint-film

Sinterklaas is alweer helemaal in het land in twee nieuwe Sint-films. Voor kinderen is er Waar is het paard van Sinterklaas?, voor hun ouders de ‘Bad Sinta’ in Alles is liefde.

In Amerika wordt hij elk jaar wel in een film vereeuwigd. Als eenzame oude man, als lieve kindervriend, als flamboyante wereldreiziger of als recalcitrante alcoholist. Daar heet-ie Santa Claus, en is hij de filmische weldoener van menig Kerstseizoen.

Wordt deze week een nieuw oer-Hollandse variant op het genre geboren? Twee Sint-films komen tegelijkertijd in de bioscoop. Waar is het paard van Sinterklaas? van Mischa Kamp is het tweede deel in wat een succesvolle reeks films over het Chinese meisje Winky en haar paardenliefde belooft te worden. Voor hun ouders is er de door Kim van Kooten geschreven romkom Alles is liefde, die in plaats van een Bad Santa een Bad Sinta introduceert. Alhoewel we van Sint-vertolker Michiel Romeyn wel het een en ander gewend zijn. In de vorm van zijn Jiskefet-personage Storm nam hij de Sint immers al eens seksueel te grazen.

Hoezeer de pakjesuitdelende heilige ook tot de Hollandse folklore mag behoren, veel filmoptredens kende hij tot nu toe niet. De eerste keer dat hij een prominente rol speelde was in het rond pakjesavond gesitueerde Makkers staakt uw wild geraas (1960) van Fons Rademakers. Een andere film kan Sint-expert Stef de Reuver, medesamensteller van het twee jaar geleden verschenen Het gouden boek van Sinterklaas (over 50 jaar televisie-intochten), ook niet zo snel verzinnen. „Of het moet die film met Peter-Jan Rens zijn.” Dan bedoelt hij ongetwijfeld Ate de Jongs Brandende liefde (1983) zijn, maar meer dan een passant op de achtergrond was de Sint daar niet.

De Reuver: „Sinterklaas in Nederland, dat is toch vooral tv, de intocht en vroeger op Sinterklaasavond de Sinterklaasmusical. Dat waren complete verhalen. Die kun je het best vergelijken met de speelfilms van nu.” Een huis in een schoen uit 1971 bijvoorbeeld, waarvoor kinderboekenschrijfster Mies Bouhuys de teksten maakte en die in 2002 ook op dvd is gezet.

Op dvd zijn meer gefilmde Sinten te zien: Sinterklaas en het geheim van de robijn (2006, met Willeke Alberti en Jos Brink), Sinterklaas verdwaalt in het grote bos (2006, met Ruud Smit, de vader van Jan), Sinterklaas en het uur van de waarheid (net nieuw op dvd, met Nelly Frijda en Wieteke van Dort) – door vrijwilligers gedraaide en lokale tv-zenders ondersteunde films. Het succes van Het paard van Sinterklaas in 2005 zal daar ongetwijfeld aan hebben bijgedragen.

Voor (het ondermijnen van) Sinterklaas als cultureel icoon van vrijgevigheid (één keer per jaar) en de daarbij behorende (familiale) verbroedering moeten we het voorlopig van (Waar is) Het paard van Sinterklaas en Alles is liefde hebben. Het zijn films die door hun brede setting ook iets over het Nederland van nu kunnen beweren: multicultureel bij Mischa Kamp, spierwit bij Kim van Kooten.

Een echte Bad Sinta is ook in de maak. Dick Maas hoopt dit jaar een horrorfilm te draaien over een psychopathische Klaas die kinderen ontvoert en vermoordt.