Procter & Gamble slankt af voor snellere groei

Levensmiddelenbedrijf Procter & Gamble gaat sterke merken met zwakke cijfers afstoten. Liever zet het bedrijf in op opkomende markten.

Opnieuw voert Procter & Gamble het kunstje op. Het Amerikaanse concern snijdt eens in de vijf tot tien jaar flink in de organisatie door de minst florerende onderdelen te verkopen.

Dat wil niet zeggen dat er veel merken zijn die zwak presteren. Het grootste consumentengoederenbedrijf ter wereld heeft merken als Gillette, Oil of Olay en Pampers en wist daarmee bij een omzet van 76,5 miljard dollar (54 miljard euro) de laatste vijf jaar zijn nettowinst te verdubbelen naar 8,7 miljard dollar.

Het gaat in de ogen van topman Alan Lafley nog niet hard genoeg. Vorige week kondigde hij aan de komende jaren de groei verder te versnellen, gisteren gaf hij een toelichting op de aandeelhoudersvergadering van Procter & Gamble. Hij kreeg lof voor zijn strategie.

In de tweede helft van de jaren negentig was de gemiddelde omzetgroei bij Procter & Gamble 4 procent per jaar. Na het aantreden van Lafley in 2000 verdrievoudigde die omzetgroei naar 12 procent per jaar, iets waar concurrenten als Unilever (Ola, Dove, Omo, Bertolli) en Nestlé alleen van kunnen dromen.

Marketingman Lafley, hij werkt al dertig jaar bij Procter & Gamble, zei vorige maand op een congres in San Francisco al dat hij zich meer wil focussen op leidende merken in leidende landen. Bovendien wil hij alleen de snelst groeiende merken met de hoogste marges behouden. Tenslotte gaat hij sneller groeien in opkomende markten in Azië, Latijns-Amerika, Afrika en Oost-Europa. Hij realiseert zich dat die regio’s voor een lange reeks van jaren veel meer groeipotentie hebben dan de thuismarkt.

De strategie betekent dat het prima onderdelen afstoot, omdat ze niet voldoen aan zijn hoge normen. Analisten noemen onder meer Duracell (batterijen), Folgers (markleider koffie in de Verenigde Staten) en Pringles (chips) als kandidaten om te worden verkocht. In het laatste kwartaal nam de autonome omzet van het bedrijfsonderdeel waarin Folgers en Pringles zitten toe met 2 procent. Meerjarige doelstelling van het bedrijf is een groei van 6 à 8 procent, waarvan 4 tot 6 procent autonoom.

Procter & Gamble kreeg Duracell er twee jaar geleden bij toen de onderneming scheermesjesbedrijf Gillette kocht. Het batterijenmerk draait redelijk en is rond 7 miljard dollar waard, menen analisten. Vorige week kondigde Duracell nog aan een nieuwe, lichte en kleine batterijoplader te hebben ontwikkeld voor apparaten zoals iPods, mp3-spelers en mobiele telefoons. Duracell claimt deze apparaten nu in een half uur te kunnen opladen. Critici wijzen echter op het dalende marktaandeel van Duracell ten faveure van concurrent Energizer. Bovendien dalen de winstmarges door de gestegen koperprijzen.

Folgers, de Douwe Egberts van de Verenigde Staten, krijgt meer concurrentie van koffieketen Starbucks en supermarkten die hun assortiment vergroten. Pringles verliest terrein op Frito Lay (PepsiCo), dat met meer innovaties komt.

De verkoop van de drie onderdelen zou volgens analisten 12 tot 15 miljard dollar kunnen opleveren. Dat geld wil Procter & Gamble grotendeels teruggeven aan de aandeelhouders. Lafley herhaalde gisteren op de aandeelhoudersvergadering dat hij via inkoop van eigen aandelen de komende drie jaar 24 à 30 miljard dollar wil teruggeven aan beleggers.

Maandag meldde de Financial Times dat het bedrijf vaart zet achter het afstoten van de minder presterende divisies. Adviesbureau Blackstone zou al zijn ingeschakeld om te zoeken naar kopers. De aandeelhouders zijn tevreden over de daadkracht. Het aandeel Procter & Gamble steeg de afgelopen drie weken met 10 procent. Gisteren bereikte het aandeel een recordhoogte.