Een filosofische prins Valentijn

In ‘Alles is Liefde’, dat vanaf morgen te zien is, is Jeroen Spitzenberger Prins Valentijn.

Wordt deze ontwapenende charmeur nu ook de Hollandse Hugh Grant?

Jeroen Spitzenberger spreekt de kernzin uit van de romantische komedie Alles in liefde, die vanaf morgen in de bioscopen draait. In de volgende dialoog tussen een als Zwarte Piet vermomde Prins Valentijn en Bijenkorfmedewerkster Kiki (Carice van Houten) zegt hij: „Zal ik je naar huis brengen?” Kiki: „Ik sta eigenlijk op de ware te wachten.” „Prins Valentijn: Wie niet hè. De vraag is, wat doen we in de tussentijd?”

Een filosofische prins met oog voor de zijpaden en de kleine dingen des levens: Spitzenberger (Rotterdam, 1976) speelt wel vaker zo’n ontwapenende charmeur. Galant en zwierig als zijn achternaam is hij in de korte film Talmen van Stijn van Santen, waarin hij ook al zijn hoofd brak over de ware liefde. Bijna-geliefde Sophie Hilbrand mijmert in die film: „Principes tellen alleen overdag. Moraal is voor de schemering. En ’s nachts lijkt iedereen de ware.”

Spitzenberger is niet alleen hoffelijk op de set, maar ook daarbuiten, volgens tegenspeelster Carice van Houten. Als ze samen spelen dan gebeurt er iets, dan gaat er ‘een soort lampje aan’. „En als we klaar zijn, dan gaat hij weer uit”, zei Spitzenberger met een kwinkslag in De wereld draait door, waarin Alles is liefde afgelopen vrijdag een hele uitzending lang gratis reclamezendtijd kreeg. De slimme promotiecampagne van Alles is liefde presenteert cast en crew als één grote blije filmfamilie waar je als bioscoopbezoeker bij kunt horen als je maar een kaartje koopt.

Dus prijzen de cast en crew elkaar de hemel in, zoals scenarist Kim van Kooten die bij het schrijven van Prins Valentijns rol aan Hugh Grant dacht, en Spitzenberger uitstekend gecast vindt. „Zijn manier van spelen is heel Engels. Die blikken, dat highbrow. Hij kan het gewoon.”

Spitzenberger is daarin het tegenovergestelde van zijn idool Robert De Niro. Een van zijn favoriete films is Once Upon a Time in America, met De Niro en James Woods. Spitzenberger zegt daarover op de website Filmfocus: „Ik denk wel eens dat Robert De Niro mijn manbeeld heeft bepaald. Als kind keek ik echt tegen hem op, zo nors en zwijgzaam. Eigenlijk alles wat ik niet ben geworden.”

Nors is Spitzenberger inderdaad niet. We zien hem vooral verwikkeld in een romantische liaison, die in de film Twee dromen van Arend Steenbergen wel heel erg vreemd begint. Hij treft zichzelf spiernaakt aan tijdens een klassiek concert, waar hij een blote Maria Kraakman tegenkomt die ook in paniek rond rent. Kraakman, die in films altijd zo goed ruzie kan maken, moet niets van deze lotgenoot in Adamskostuum hebben. Zoals wel vaker moet Spitzenberger al zijn charme in de strijd gooien voor een goede afloop.

Spitzenberger is zo’n acteur die wel een belletje laat rinkelen maar waarvan je niet zo snel zijn cv paraat hebt. Al op vroege leeftijd wist hij dat hij acteur wilde worden. Op zijn twaalfde bezocht hij de jeugdtheaterschool en werd daarna aangenomen op de Arnhemse Hogeschool voor de Kunsten op de faculteit theater, waar hij in 1998 afstudeerde. Hij speelde bij het Nationale Toneel, het Onafhankelijk Toneel, de Theatercompagnie en Toneelgroep Amsterdam.

Vorig seizoen had hij een vaste rol in de Talpa-serie Lieve lust, waarin hij verliefd werd op de postbode. Oplettende kijkers zagen hem al eerder in de bioscoopfilms De tweeling, als Lottes verloofde die naar Auschwitz wordt afgevoerd, als verkrachter in Stille nacht, als Jan de Geus in De dominee en als toneelacteur in Cloaca.

Alles is liefde moet hem nu definitief op de kaart zetten als specialist in de romantiek, maar of hij echt onze Hollandse Hugh Grant wordt, weten we pas als de Nederlandse romantische komedie geen eendagsvlieg is gebleken.

’Alles is liefde’ (Joram Lürsen) naar een scenario van Kim van Kooten, is vanaf morgen te zien