Zeppelin varen: meer dan een leuk speeltje

Rotterdam overweegt de milieuvriendelijke zeppelin naar de stad te halen als toeristische attractie.

Over de voor- en nadelen van een fameus luchtschip.

Foto’s van Zirkus Zeppelin: een kunstmanifestatie rond de nieuwe snelweg N470 van de Rotterdamse kunstenaar Florentijn Hofman (linksboven) in september en oktober van dit jaar. Foto Zirkus Zeppelin Zirkus Zeppelin

Een adembenemend panorama en een geruisloze vlucht. Het vliegen – of beter: ‘varen’ – met een zeppelin heet een belevenis te zijn. Toch heeft het luchtschip, waarvan het oermodel zijn vuurdoop in 1900 beleefde, nog altijd tekortkomingen: zeppelins zijn vatbaar voor harde wind en onbruikbaar bij laaghangende bewolking.

Toch wanhoopte Erwin Krijger, entrepreneur van het Haagse Aerwin Technologies (38) niet. Vorige week kon hij tevreden vaststellen dat Rotterdam Airport de primeur had: Nederlands eerste commerciële zeppelinvlucht. „Maar voor grote dromen is het nog te vroeg.”

Voor de tocht van 35 minuten, een glijvlucht boven Rotterdam op 300 meter hoogte, betaalden de twaalf inzittenden 270 euro per persoon. Ter vergelijking: een helikoptervlucht kost minimaal 600 euro per uur, een ballonvaart ongeveer 150 euro. „In dit stadium is de zeppelin niet meer dan een speeltje voor de happy few”, beaamde Krijger.

Maar dan wel één met op termijn „interessante commerciële mogelijkheden”, benadrukte Wolfgang von Zeppelin, een verre achterneef van de Duitse luchtvaartpionier en naamgever Ferdinand von Zeppelin (1838-1917) op Rotterdam Airport. Zijn bedrijf Zeppelin Europe Tours verzorgt vanuit de thuisbasis Friedrichshafen al winstgevende toeristische pleziertochten. „Onze klanten zijn razend enthousiast.” Ook in Japan en de Verenigde Staten wordt de zeppelin commercieel geëxploiteerd.

Von Zeppelin voorziet een florissante toekomst voor het ‘duurzame’ Luftschifftourismus. Zijn bedrijf is bezig met de voorbereidingen van de bouw van een 125 meter lang luchtschip, met een cocon die zes keer zoveel helium (50.000 kuub) bevat als het bestaande model dat zondag in Rotterdam arriveerde. Het zogeheten Z-Luftschiff telt 45 zitplaatsen en heeft een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur.

Van dat type wil Von Zeppelin er twaalf bouwen voor een pendeldienst tussen tien steden in Noordwest-Europa (investering: 325 miljoen euro). Von Zeppelin stelt potentiële geldschieters een rendement van 19 procent over een periode van twintig jaar in het vooruitzicht. „Waarbij een substantieel bedrag terugverdiend kan worden door de zeppelin te gebruiken als vliegende reclamezuil.”

Rotterdam is een van de tien beoogde standplaatsen. Erwin Krijger zou graag aan de slag gaan als Von Zeppelins franchisehouder in Nederland. „Als Rotterdam durft, zoals de stad beweert, dan durf ik ook.” Bij voorkeur in de Waalhaven, waar ruim 75 jaar geleden de 234 meter lange Graf Zeppelin onder grote publieke belangstelling aanmeerde. Haast is geboden, glimlacht Von Zeppelin, want: „Amsterdam is ook een optie.”

Toch biedt het verleden weinig hoop. Eerdere commerciële pogingen, zoals de reuzenzeppelin en vrachtvervoerder Cargofilter, mislukten. Steun heeft Krijger in elk geval van het Rotterdamse raadslid Arno Bonte van GroenLinks, die eerder deze maand de nota Zeppelins in Rotterdam presenteerde. Bonte ziet op korte termijn vooral praktische toepassingen, als surveillant bij grote publieksevenementen bijvoorbeeld. „Een zeppelin is vele malen milieuvriendelijker dan die vier helikopters en twee lawaaiige reclamevliegtuigjes.”

Rotterdam is lid van het Clinton Climate Initiative. In het kader daarvan wil de stad de uitstoot van koolstofdioxide in 2025 fors hebben gereduceerd, van de huidige 33 naar 14 miljoen ton. Maar aan die inspanningsverplichting zal de zeppelin amper iets bijdragen, beseft projectdirecteur Arjan Dikmans. „Zie de zeppelin vooral als een symbool om mensen aan te zetten tot milieuvriendelijker gedrag.” Net als de onderneming die op de Maasvlakte tropische garnalen kweekt met behulp van restwarmte uit de haven, de Happy Shrimp Farm.

Meer info is te vinden op: www.zeppelinvlucht.nl

Rectificatie / Gerectificeerd

Zeppelin

De zes foto’s bij het artikel Zeppelin varen: meer dan een leuk speeltje (dinsdag 9 oktober, pagina’s 14 en 15) zijn gemaakt door fotograaf Frank Hanswijk (www.frankhanswijk.nl). Het citaat in de streamer was natuurlijk niet van Ferdinand von Zeppelin (1838-1917), maar zijn verre achterneef Wolfgang von Zeppelin

Voor meer info over de manifestatie Zirkus Zeppelin van kunstenaar Florentijn Hofman zie: www.zirkuszeppelin.nl www.florentijnhofman.nl