Schippers letten niet goed op: zeven gewonden

De oorzaak van de botsing tussen twee boten gistermorgen in het Noordzeekanaal moet worden gezocht in onoplettendheid van één of beide schippers. Dat zegt Willem Spoelstra, operationeel manager van de Havendienst van Amsterdam.

Bij de botsing tussen een draagvleugelboot van Connexxion en een vaartuig van de Koninklijke Marechaussee raakten zeven mensen gewond, van wie drie ernstig.

Volgens Spoelstra was het beeld op het water rustig. „Het was niet druk, het weer was goed. Wel hingen er mistflarden”. Hij verwijst naar statistieken waaruit blijkt dat op de moeilijke gedeeltes in waterwegen relatief weinig ongevallen gebeuren, de schippers letten daar juist goed op. „Hier is mogelijk niet opgelet”, aldus Spoelstra.

De draagvleugelboot van Connexxion met ruim 34 passagiers en twee bemanningsleden kwam uit de richting IJmuiden, de boot van de Marechaussee wilde de Amerikahaven indraaien. Volgens Spoelstra zal geen van de schippers verrast zijn door de snelheid van het andere vaartuig: „Het zijn mensen die hier goed bekend zijn, ze kennen ook de snelheid van de vaartuigen en zijn allebei gecertificeerd.” De een heeft wellicht dus de ander niet gezien, maar onderzoek door het Korps Landelijke Politiediensten moet aantonen wat er precies gebeurd is.

De operationeel manager van de Havendienst bevestigt dat het gebied waar het ongeluk gebeurde nog niet is beveiligd door radarbeveiliging. Dat geavanceerde beveiligingssysteem houdt vlak daarvoor op. „De bouw van een nieuw radarsysteem tot aan IJmuiden staat voor volgend jaar op het programma, de financiering ervan is rond”, aldus Spoelstra. Hij benadrukt dat radarbeveiliging, zoals bijvoorbeeld wel in een grote ring rond Rotterdam is aangebracht, nog geen garantie biedt dat er geen botsingen zullen plaatsvinden. „De verkeersleiding kan bij naderend onheil wel een hard signaal geven dat een manoeuvre niet is toegestaan, maar de schipper zelf blijft verantwoordelijk.”

Overigens beschikken de twee boten die gisteren botsten wel over radar aan boord, ze konden elkaar dus als het ware zien. Het scheepvaartverkeer van en naar Amsterdam is in de afgelopen jaren wel toegenomen. „In aantallen wellicht ook, maar vooral in volume, de vaartuigen zijn groter”, zegt Spoelstra.