ZEDIG OF MINIKORT: DE JURK

De jurk is terug. Trendwatchers spreken van een groeiende behoefte aan rust bij de consument. Stille mode, een jurk met aandacht voor coupe en luxe materialen, past daar bij.

De jurk is van alle vrouwen. Van koninginnen en boerinnen. Van Marokkaansen en Hollandsen. Van peutermeisjes en oma's.

Wat het kostuum is voor mannen, is de jurk voor vrouwen. Op en voor hun lijf gemaakt, multifunctioneel, voor veel gelegenheden, voor alle leeftijden en nooit uit de mode. Nou ja, er waren seizoenen dat de jurk minder nadrukkelijk aanwezig was, de afgelopen jaren moesten vrouwen de jurk zelfs missen omdat mantelpakjes, rokken en kniebroeken de mode regeerden. Maar dit najaar maakt de jurk een comeback. En wat voor een: van minikorte tunieken tot zedige jurkjes over de knie. In zwart, paars en rood. Volwassen, minimalistisch en clean. Of kinderlijk, frivool en met plooitjes en ruches. En volgens insiders is dit nog maar het begin.

Kiki Niesten, eigenaresse van de gelijknamige boutique in Maastricht, is maar wat blij met de terugkeer van de jurk. 'In de 28 jaar dat ik mijn winkel heb, zijn er altijd klanten geweest die een jurk wilden. En ik heb ze een tijd lang ”nee” moeten verkopen, omdat er gewoonweg geen jurken in de collecties waren. Maar nu is het aanbod groot en gevarieerd. En ook komend voorjaar blijft de jurk in de mode.'

Van formeel kledingstuk, vaak aangeschaft voor bruiloften en partijen, is de jurk nu een alledaagser item geworden, aldus Niesten. Het silhouet oogt jonger, mede door de lengte, de aangerimpelde plooitjes en de verhoogde taille. 'Het zijn eigenlijk een soort kinderjurkjes', zegt Niesten, 'het maakt vrouwen jonger en dit soort modellen zijn bovendien vriendelijk voor het lijf. Buikjes en lovehandles blijven ongezien.'

De accessoires bepalen de uitstraling: volwassen met een hoge pump, jong en speels met ballerina's, eigenwijs met laarzen. Een echte klassieker is volgens Niesten de wikkeljurk van de Amerikaanse ontwerpster Diane von Furstenberg. 'Daarvan kopen sommige klanten er vier tegelijk, omdat ze blij zijn eindelijk een jurk te hebben die ?atteert. Echt een model voor Hollandse vrouwen.'

Martien Mellema, chef mode van het tijdschrift Glamour, vindt de jurk typisch iets voor Hollandse vrouwen. 'Het is een makkelijk kledingstuk waarmee je snel effect bereikt.' Volgens Mellema zijn de dagen van het romantische kinderjurkje waar Kiki Niesten het over heeft, geteld. 'Ik zie een klassieker model à la Yves Saint Laurent opkomen. Met een recht, modern silhouet, tot op de knie, zoals Jane Birkin ze eind jaren zestig droeg. Je combineert het met een smal ceintuurtje om de taille en hoge pumps. Het lijkt weinig verrassend, maar de stoffen en kleuren zoals paars en rood zijn van nu en de snit is pittiger.'

Volgens Mellema is de jurk een echt basisstuk, een icoon, voor elke vrouw en ongeacht haar leeftijd. Zij ziet het kledingstuk als onderdeel van de vernieuwde tuttigheid in de vrouwenmode, waarin de nadruk ligt op coupe en een cleane snit.

De jurk. Een simpeler en meer basic ontwerp bestaat er niet. In het woordenboek wordt hij omschreven als 'gewaad voor vrouwen, reikend van schouders tot op de benen'. En afhankelijk van de tijd waarin de jurk opduikt is hij lang (tot vroeg in de vorige eeuw), mini (vanaf de jaren zestig), getailleerd of juist wijd. Saillant detail: in tijden dat vrouwen massaal opkomen voor hun rechten wordt het silhouet wijder, alsof ze zich letterlijk willen ontdoen van een keurslijf.

Ook deze winter neemt het vrouwenlijf de ruimte en hoeft een vrouw geen Twiggy of Kate Moss te zijn om in een jurk te passen. Zwart en grijs zetten de toon, naast paars en rood. De lengte varieert: er is volop mini te zien dat door jonge meiden gretig zal worden opgepikt, maar door de ouderen onder ons liever op een strakke smalle broek zal worden gedragen met een dun coltruitje eronder. Actueler zijn de modellen die tot de knie komen, maar dat vereist wel pittige accessoires wil het niet te tuttig en oude-damesachtig worden. Hoge (lak)pumps met een plateauzooltje van een centimeter of twee en een ondoorzichtige panty zijn op z'n minst vereist, of wie er de benen voor heeft: enkellaarsjes met een hakje.

Wie deze winter wil investeren in een jurk heeft keuze genoeg. De volwassen zus van h&m, Cos, heeft simpele, betaalbare exemplaren. De collecties van Nederlandse merken als Turnover en Claudia Sträter bieden ook verschillende vriendelijk geprijsde modellen en, last but not least, zijn daar de jurken van internationale ontwerpers van Balenciaga, Lanvin en Bottega Veneta tot Chloe, Marni en Miu Miu.

Is er een verklaring voor de terugkeer van de jurk? Martien Mellema zoekt het in onze eeuwigdurende zoektocht naar schoonheid en de intrigerende contrasten tussen manlijk en vrouwelijk. Trendwatchers spreken van een groeiende behoefte aan rust bij de consument. Minder toeters en bellen, meer eenvoud en eerlijkheid. Stilte, letterlijk en ?guurlijk, is volgens hen de nieuwe luxe. En daar past een ingetogen modebeeld bij met aandacht voor coupe en luxe materialen. En de jurk is natuurlijk stille mode ten top.

Jetty Ferwerda is freelance modejournalist.

Peter Stigter is catwalkfotograaf.