Navigeren met zuignap

Zelfs bij de drogist en in de supermarkt zijn navigatiesystemen te koop. Het succes van TomTom heeft de ontwikkeling van Personal Navigation Devices gestimuleerd. Ze worden steeds goedkoper en kunnen steeds meer. Nu nog een oplossing voor die akelige zuignappen.

Personal navigation, staat er op de doos van elke TomTom. Want een navigatiesysteemzegt al lang niet meer alleen waar je bent.

Het toont vooral aan wie je bent. Een doorsnee zuignap-aan-de-ruitrijder? Een zakenrijder die toch liever een geïntegreerd schermpje uit het Volvo-dashboard omhoog ziet komen? Of de mobiele betweter die met navigatiesoftware op z'n gsm overal en altijd de weg kent?

Een jaar of vijf geleden werden navigatiesystemen nog streng getest op hun accuratesse en waren ze niet voor iedereen weggelegd. Maar inmiddels beschikken alle fabrikanten over betrouwbare en actuele kaarten en zijn de prijzen gedaald tot Kruidvat- en Lidl-niveau. Navigeren is een commodity geworden. Niks bijzonders, dus.

Fabrikanten proberen de koper nu met extra's te verleiden: een PND (Personal Navigation Device) past moeiteloos in je binnenzak en dubbelt ondertussen moeiteloos als telefoonspeaker, mp3-speler, breedbeeld video, sms-lezer, iPod-bediening, opslagmedium voor foto's en toeristische gids.

Realisme

Aan de oertaak, het navigeren, verandert bar weinig. De kaarten van TomTom zien er sinds 2001 hetzelfde uit: geel met een rode weg in het midden. Dat kan beter, dachten ze bij concurrent Mio. De Mio P620T gebruikt Teleatlas-kaarten die ook de hoogte weergeven. Dat is in Neder-land niet zo relevant, maar in heuvelachtig terrein kan het meer inzicht geven in het landschap - vergelijk het maar met vliegen door Google Earth op een computer. Mio heeft de P620T daarnaast voorzien van driedimensionale modellen van beroemde gebouwen als de Eiffeltoren of de Big Ben. Op de navigatieweblogs wordt daar een beetje schamper op gereageerd: 'Ik kijk liever naar buiten', schrijft een criticaster over de Mio.

Al was het alleen maar om op de rest van het verkeer te letten in Londen of Parijs.

Het Duitse Navigon streeft naar meer realisme door (bijna) echte verkeersborden te tonen op het scherm. Op de Navigon Reality View 7110 zijn de wegen bovendien asfaltgrijs en de weilanden groen. Dat is al een stuk echter. Voor echte snobs verkoopt Navigon een Porsche designversie à 795 euro.

Geluid

Ook de telefoonindustrie kruipt richting autonavigatie: Nokia brengt met de Auto Navigation 500 zijn tweede GPS-systeem op de markt. Het is een handsfree systeem dat via Bluetooth aan de telefoon gekoppeld wordt en ook gebruikt kan worden om video's te vertonen. Het geluid wordt via een FM-zendertje naar de autoradio verstuurd, net zoals TomTom dat doet. Hopelijk is de handsfree-kwaliteit van de Nokia 500 wel beter dan die van TomTom. Tijdens een test van de Go-serie levert al rijdend bellen slechts onverstaanbare klanken op aan de andere kant van de lijn.

TomTom blinkt vooral uit in bedieningsgemak en in goede extra diensten. TomTom verkoopt geavanceerde verkeersinformatie in abonnementsvorm, die via een gsm met dataverbinding wordt gedownload. Maar er is ook een TMC-ontvanger TomTom op de markt (49,95 euro) die gratis verkeersinfo uit de ether plukt. Alleen is dit een los apparaat, dat weer met een extra zuignap aan de voorruit en een extra kabel moet worden gemonteerd. Niemand wil zo'n troep op het dashboard en bovendien werkt de externe ontvanger niet bepaald vlekkeloos. Maar, zo bleek onlangs op de Duitse autobeurs, TomTom heeft andere plannen. Er komt een inbouwsysteem voor auto's. Eerst voor de Toyota Yaris, en daarna ongetwijfeld ook voor een hoop andere merken en modellen. Weg met de kabels, weg met die zuignap!