Gado-Gado

1 bloemkooltje500 g kousenband of sperziebonen250 g bospeen1 komkommer1/2 Chinese kool250 g taugé8 eierenkroepoek of empingpindasaus

In de Verenigde Staten heeft de Whole Food Market 177 winkels waar ethisch verantwoord voedsel wordt verkocht. De dichtstbijzijnde winkel in Europa is die in High Street, Kensington in Londen. 75.000 vierkante meter vol heerlijk eten, verdeeld over twee verdiepingen en een souterrain, waar zich een olijvenbar en een chocoladebar bevinden waar je verschillende soorten kunt proeven. Deze walhallasupermarkt heeft een restaurant waar je gevarieerd – van pizza tot verse oesters – eten kunt en een échte bakkerij met 15 echte warme bakkers die meer in hun mars hebben dan afbakken. Al het voedsel wordt ‘naakt’ gepresenteerd. Ook de tientallen kazen die op de juiste temperatuur klaarliggen. Gado-gado is een uit de Indonesische keuken afkomstig gerecht dat bestaat uit gemengde groenten met pindasaus. Die pindasaus zorgt ervoor dat kinderen die eigenlijk niet van groenten houden toch hun bordje leegeten. In Indonesië wordt het voor of na het hoofdgerecht gegeten.

Voor de gado-gado voor circa 6-8 personen kunnen behalve bovengenoemde soorten ook andere gekookte groenten worden gebruikt. Koop bij de toko een zak met gemalen pinda’s en smaakmakers om er een pittige, vrij dunne pindasaus van te maken. Breng de pindasaus eventueel extra op smaak met een scheutje citroensap en wat sambal oelek.

Snijd de bloemkool in roosjes, de wortels en de kousenband of sperziebonen in stukken van circa 4 centimeter. Kook de groenten heel kort, een minuut of 2-3 in licht gezouten water. Giet af en dompel ze meteen in ijskoud water om nagaren te voorkomen. Laat de groenten uitlekken en afkoelen. Snijd de geschilde komkommer in blokjes en bestrooi die met zout. Laat de komkommerblokjes in een vergiet uitlekken. Snij de Chinese kool in smalle repen. Kook de eieren hard. Pel ze en halveer ze. Bedek een platte schaal met koolsliertjes en leg in het midden de taugé. Garneer de schaal verder met de diverse groenten en gehalveerde eieren. Schenk de pindasaus erover heen. Serveer er kroepoek en/of emping bij.

Anne Scheepmaker

Maandag: Gevulde dijen