5.000 dollar voor een klassiek galaconcert

Bij Irene Schreuder-Tjoa (57) gaat de liefde voor muziek soms wel erg ver. Zo reisde ze af naar New York voor een klassieke galavoorstelling, waar ze 5.000 dollar voor twee kaartjes moest afrekenen.

U had wel erg veel voor dat concert over.

„Ik had een vriendin meegenomen naar een uitvoering van Fedora in de Metropolitan Opera in New York. Mijn man kon niet mee en ik wilde daar graag heen: Plácido Domingo en Jean-Yves Thibaudet traden onder andere op. Daar aangekomen, zei de dame die het voor ons had geregeld: ‘mag ik even afrekenen?’

En u hoorde verbaasd het bedrag aan?

„Hoezeer muziek ook mijn passie is, de prijs was wel even schrikken: 2.500 dollar per kaartje. Maar ik dacht meteen: dit moeten we doen, dit is een unieke belevenis. Mensen als Kofi Annan en Rudy Giuliani liepen daar rond en alle vrouwen waren prachtig aangekleed. De mensen gingen er helemaal voor. Ik heb de hele avond kippevel gehad van de sfeer.”

Zo te horen houdt u ook van kleding?

„En mijn andere grote passie, eten, heb ik nog niet genoemd. Ik kan zo naar Italië rijden om balsamicoazijn te kopen van honderd jaar oud. Muziek en eten zijn heel belangrijk in mijn leven. Ze beroeren de ziel.”

Heeft u deze liefde van huis uit meegekregen?

„Mijn vader speelde viool en wij kregen als kinderen traditioneel muziekles. Ik zat in het koor van de joodse gemeente, pas later ging ik me voor opera interesseren.”

Waarom spendeert u zoveel aan opera?

„Ah, die stemmen, ze brengen je in extase. De intensiteit van schoonheid op dat ene moment. Als je Cecilia Bartoli hoort zingen... dat is zo mooi. Ze is naast het podium trouwens ook een prachtig mens en intussen een goede vriendin van mij geworden. We zijn allebei onstuimige vrouwen.”

En die onstuimigheid vindt zijn uitlaatklep in muziek?

„De muziek inspireert mij weer op mijn vakgebied te presteren, nieuwe producten te creëren. Ik ben een streber, maar ook emotioneel. Dat wordt aangewakkerd door muziek. Ik kan diep ontroerd raken, dan lopen er tranen over mijn wangen. Maar het kan ook een gevoel van aversie geven.”

Zo mooi dat het lelijk is?

„Nee, zo lelijk doordat de artiest niet in vorm is. Ik heb wel eens een optreden gezien waar het publiek de voorstelling uitfloot. Hoe is dit in godsnaam mogelijk, denk je dan.”

U bent een doorzetter?

Zoals ik al zei, een streber. Ik wil het altijd af zien. Je leert daar ook van, je bent zo goed als je laatste optreden. Dat geldt voor mij net zo.”

Willemijn van Benthem