Een digitale identiteit moet je hebben vanaf de geboorte

In verwachting? Registreer de naam van je kind alvast als domeinnaam op internet.

Maar wees er op tijd bij, want er liggen domeinkapers op de kust.

Ze zaten nog even te twijfelen over de naam die ze hun zoon zouden geven, maar toen de internetdomeinnaam www.nielsburger.nl vrij bleek te zijn, was de keuze snel gemaakt. Marcel en Maaike Burger uit Lelystad claimden het internetadres met die naam, nog vóórdat ze hun tweede zoon als Niels aangaven bij de burgerlijke stand.

„Bij Niels besloten we van tevoren even te kijken of het internetadres met zijn naam nog vrij was”, zegt moeder Burger. „Toen ons eerste kind Bas geboren werd, bleek www.basburger.nl al geregistreerd door een naamgenoot die we niet kennen, een bergbeklimmer. Daar baalde ik toen van, en nog steeds vind ik het jammer.” Bas heeft daarom nu de site www.bjburger.nl.

Door de alomtegenwoordigheid van internet, de populariteit van netwerksites als Hyves en Schoolbank.nl en de ‘googlebaarheid’ van namen neemt het creëren en bijhouden van een ‘digitale persoonlijkheid’ op internet de laatste jaren een grote vlucht.

En die ‘digitale persoonlijkheid’ begint al vanaf de geboorte. Trotse jonge ouders willen hun kind een goede toekomst geven, en daarom ook een persoonlijke website. De groei van het aantal bedrijven dat websites speciaal voor jonge ouders aanbiedt, kan daarmee worden verklaard. Ook de lage prijs voor een internetadres (niet meer dan een paar tientjes per jaar) draagt bij aan de groei.

Mart Perrels, directeur van het bedrijf jouwbabywebsite.nl registreerde afgelopen anderhalf jaar circa 2.600 domeinnamen voor ouders in verwachting, onder wie de ouders Burger. Het aantal aanvragen voor een domein bij zijn bureau steeg volgens hem in de afgelopen zes maanden van circa 1 per dag naar gemiddeld 3 tot 4 per dag.

„Driekwart van onze klanten kiest voor een volwaardige domeinnaam, volgens het format voornaamachternaam.nl, als die nog vrij is”, zegt Perrels. Een dergelijk adres, dat populair is omdat het officieel en uniek aandoet en makkelijk kan worden onthouden, kan overigens voor een paar euro per jaar bij een willekeurige webhoster worden vastgelegd.

De rest van Perrels klanten neemt een goedkopere, ‘tijdelijke’ pagina, gekoppeld aan het domein jouwbabywebsite.nl, met als primair doel het tonen van de babyfoto’s aan de wereld. Perrels biedt zijn klanten een aantal standaardopties zoals e-mailadressen en een pagina-indeling voor het babyboek, de babyfoto’s en het geboortekaartje. De website kan ‘meegroeien’ tot peuter-, kleuter- of tienersite, maar ook van alle inhoud worden ontdaan, bijvoorbeeld als het kind volwassen wordt en met de website iets anders wil gaan doen. Dat kan handig zijn als er zakelijke belangen gaan spelen: uit recente cijfers blijkt dat zeker een kwart van alle werkgevers vooraf informatie over sollicitanten op internet opzoekt.

Op die verre toekomst van het kind spelen vooral Amerikaanse babydomeinnaamaanbieders in. „Bewuste ouders investeren in het internetadres van hun baby al voordat het kind is geboren”, luidt de wervende leus van de website Baby Domains World. „Het domein kan later de homepage van uw kind worden, of van een eigen bedrijf, een blog, of een celebrity resource.”

Baby Domains World en concurrenten proberen klanten over de streep te trekken door luidkeels te waarschuwen voor ‘het geval’ Britney Spears, die te laat was met het vastleggen van het .com-domein voor haar elf maanden oude zoontje. Ze was het slachtoffer van zogeheten domeinnaamkapers die een levendige handel drijven in domeinnamen van merken en personen.

Dat de meeste slachtoffers van domeinnaamkapers veel meer bekendheid genieten dan de gemiddelde Amerikaanse burger, zegt Baby Domains World er niet bij.

Ook prins Willem-Alexander en prinses Máxima hadden last van ‘cybersquatters’. Voor hun eerste dochter Amalia lieten ze de adressen catharina-amalia.nl en prinsescatharina-amalia.nl vastleggen omdat een aantal mensen bezig zou zijn mogelijke namen van het prinsesje te registreren. Een ongewild bijeffect van de vroegtijdige domeinnaamregistratie was het uitlekken van de naam van het prinsesje nog voor de aangifte.

De websites van haar zoons gebruikt Maaike Burger op dit moment om kinderfoto’s op te zetten. „Later kijken ze maar wat ze er mee doen. Als er een hele beroemde Niels Burger komt, kan mijn Niels zijn domeinnaam misschien wel voor veel geld verkopen.” Kinderen die in haar omgeving worden geboren geeft ze hun eigen domeinnaam cadeau. „Handig voor later, voor hun carrière.”