Bartoli

Verwarring zaaien, dat doen Mischa Spel en Cecilia Bartoli in het artikel ‘Wie schrijft er eens opera voor mij?’ (CS, 7 sept). Manual Garcia (1775-1832) was componist, virtuoos tenor, leraar en theater directeur. Hij gaf zijn 2 dochters Maria Malibran en Pauline Viardot zangles evenals zijn zoon Manuel Garcia (1805-1906). De laatste werd één van de grootste zangpedagogen aller tijden, talloze wereldberoemde zangers had hij onder z'n hoede. Hij schreef Traité complet de l’Art du Chant, waarin hij helder en geniaal de methode van de Oude Italiaanse Zangschool die hij van z'n vader leerde heeft beschreven. Zangers (onder wie ook leerlingen van Garcia II) van die school zijn op de vele historische opnames, overgebracht op cd te beluisteren. Op de vraag van Mischa Spel met welke techniek Malibran zong is het antwoord vanzelfsprekend: de techniek van de Oude Italiaanse School geleerd van haar vader. Wij kunnen die techniek tot in de kleinste details leren uit het boek van Manuel Garcia II.

Zeker is dat de huidige zangmethode die op alle conservatoria van de wereld gedoceerd wordt niet dezelfde is als die van Malibran. Een vergelijking van huidige zangers en historische zangers laat daarover geen twijfel bestaan.

De clou schuilt allereerst in de aanzet van stem. Garcia II, is daar overduidelijk in, een ‘coup de la glotte’ is zijn omschrijving van de enige goede stemaanzet. Welnu deze goede stemaanzet is door wanbegrip en kwade opzet verdrongen door de ‘zachte stemaanzet’ die allerlei onplezierige bijverschijnselen met zich meebrengt.

Het gebruik van authentieke instrumenten is lovenswaardig, de stem op zich is zeker een authentiek instrument, maar wordt tegenwoordig geenszins op authentieke wijze (volgens de Oude Italiaanse Zangschool) bespeeld.

Een mezzosopraan met een „kleine, niet bijzonder verdragende stem” is een paradox. Het lijkt mij dat Bartoli’s unieke stemgeluid gevormd is door een stemtechniek die haar volume nadelig beïnvloedt.

Het zou hoogst boeiend zijn om Bartoli’s stem te horen volgens de methode van Garcia vader, zoon en dochters, en aldus een werkelijk authentieke opname van Malibrans repertoire te kunnen beluisteren.

zanglerares