Misleidende reclame beltonen aangepakt

De Consumentenautoriteit gaat optreden tegen aanbieders van ringtones voor mobiele telefoons die misleidende reclame maken. De instantie stapt hiervoor naar de Stichting Reclame Code en zal aanbieders die hun gedrag niet verbeteren een boete opleggen.

Dat heeft de Consumentenautoriteit gisteren bekendgemaakt. De instantie ontving via Consuwijzer, het overheidsloket voor consumentenvragen, honderden klachten over sms-diensten waarbij consumenten na het downloaden van een gratis beltoon vast bleken te zitten aan een duur abonnement dat niet of moeilijk te beëindigen viel. Vooral kinderen en jongeren werden hiervan de dupe.

De Reclame Code Commissie gaat nu beoordelen of er sprake is van misleidende reclame. Daarnaast gaat telecomtoezichthouder Opta met de aanbieders van sms-diensten over aanscherping van de eigen gedragscodes praten.

Consuwijzer is afgelopen jaar ruim een half miljoen keer geraadpleegd. Het loket ontving vooral meldingen over het afsluiten van abonnementen door aanbieders van energie of telecom, en over problemen met garantie of kopen via internet.

Staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken, PvdA) noemde de Consuwijzer, een initiatief van de Consumentenautoriteit, de NMa en de Opta, een overzichtelijke vraagbaak voor zijn ministerie. „We krijgen zicht op consumentenproblemen en kunnen er wat mee gaan doen”, aldus de staatssecretaris. Hij streeft naar uitbreiding van het aantal geschillencommissies, opdat de hele markt wordt gedekt.

Consuwijzer is vooral gericht op kwetsbare groepen als jongeren en ouderen. Van de 533.000 belangstellenden kwamen er 453.000 via de website, 55.000 belden en er werden 25.000 e-mails gestuurd. Er werden circa 80.000 individuele adviezen verstrekt.

Consuwijzer is te vinden op www.consuwijzer.nl