John Constable

John Constable Een sprankelend zilverig schilderij is het, vol wolken en water en groen van bomen. Ook een beetje een raar schilderij, met die dikke springende knol. Een heroïsch paard in een idyllisch, onheroïsch landschap. Hoezeer John Constable ook beïnvloed mag zijn door de 17de eeuwse Hollandse landschapsschilderkunst, de energieke paardensprong maakt dit werk tot een onhollands schilderij. The Leaping Horse (1825) uit de collectie van de Royal Academy in Londen is tijdelijk te zien in het Rijksmuseum, temidden van de door Constable bewonderde meesters: Meindert Hobbema, en, bovenal, Jacob van Ruisdael. Het toont het landschap langs de rivier de Stour op de grens van Essex en Suffolk, waar Constable opgroeide. Het paard trekt een schuit voort over de rivier en springt over een hek. Het werk heeft ongeveer dezelfde afmetingen als Landschap met Waterval (circa 1668) van Ruisdael dat ernaast hangt, circa 140 x 180 cm. Opvallend is de losse, expressieve schilderwijze. De beschouwer is zich steeds bewust van verf op doek. Snelle horizontale verfstreken suggereren een spiegelend wateroppervlak en de bomenpartij is bijna impressionistisch. Overal bracht Constable hoogsels, witte oplichtende accenten, aan: op het water, op het hemd van de ruiter, de neus van een koe in de verte en, nog verder weg, vlak boven de horizon. Er zijn duidelijk overeenkomsten met Ruisdaels Landschap met Waterval. Zoals het formaat, de horizontale compositie en de lage horizon, met tweederde lucht en eenderde land. De Ruisdael blijkt na een recente schoonmaak net zo zilverig te zijn als de Constable. John Constable: The Leaping Horse. Philipsvleugel Rijksmuseum, Amsterdam. Tot 16 dec. Dag 9-18u, vr tot 22u. www.rijksmuseum.nl. ‘The Leaping Horse’ van John Constable (1825) ‘The Leaping Horse’ van John Constable (1825)

Een sprankelend zilverig schilderij is het, vol wolken en water en groen van bomen. Ook een beetje een raar schilderij, met die dikke springende knol. Een heroïsch paard in een idyllisch, onheroïsch landschap. Hoezeer John Constable ook beïnvloed mag zijn door de 17de eeuwse Hollandse landschapsschilderkunst, de energieke paardensprong maakt dit werk tot een onhollands schilderij.

The Leaping Horse (1825) uit de collectie van de Royal Academy in Londen is tijdelijk te zien in het Rijksmuseum, temidden van de door Constable bewonderde meesters: Meindert Hobbema, en, bovenal, Jacob van Ruisdael. Het toont het landschap langs de rivier de Stour op de grens van Essex en Suffolk, waar Constable opgroeide. Het paard trekt een schuit voort over de rivier en springt over een hek. Het werk heeft ongeveer dezelfde afmetingen als Landschap met Waterval (circa 1668) van Ruisdael dat ernaast hangt, circa 140 x 180 cm. Opvallend is de losse, expressieve schilderwijze. De beschouwer is zich steeds bewust van verf op doek. Snelle horizontale verfstreken suggereren een spiegelend wateroppervlak en de bomenpartij is bijna impressionistisch. Overal bracht Constable hoogsels, witte oplichtende accenten, aan: op het water, op het hemd van de ruiter, de neus van een koe in de verte en, nog verder weg, vlak boven de horizon. Er zijn duidelijk overeenkomsten met Ruisdaels Landschap met Waterval. Zoals het formaat, de horizontale compositie en de lage horizon, met tweederde lucht en eenderde land. De Ruisdael blijkt na een recente schoonmaak net zo zilverig te zijn als de Constable.

John Constable: The Leaping Horse. Philipsvleugel Rijksmuseum, Amsterdam. Tot 16 dec. Dag 9-18u, vr tot 22u. www.rijksmuseum.nl.