Graaien bij de Bijenkorf

De Drie Dwaze Dagen zijn begonnen. In drie dagen haalt warenhuis de Bijenkorf daarmee eenzesde van zijn jaaromzet. Het kopersaantal zal de één miljoen makkelijk overtreffen.

Wendy van ’t Hooft staat vanmorgen nerveus te wachten tussen honderden koopjesjagers voor de Bijenkorf in Rotterdam. Ze heeft de ‘Drie Dwaze Dagen’-boekjes gelezen. Ze wil de Replay-spijkerbroek en oorbellen van het trendy merk Otazu. Die zijn afgeprijsd van 59,95 euro naar 35 euro. „En ik sta er natuurlijk voor het cadeau”, zegt ze.

De eerste 3.333 kopers in alle twaalf vestigingen van het warenhuis krijgen namelijk een cadeau, variërend van een potje gezichtscrème tot een reis naar Barcelona. Het is een nieuwe stunt, die het succes van de Drie Dwaze Dagen nog groter moet maken. Vorig jaar vochten er al 1,2 miljoen mensen om Gucci-tasjes, Versace-horloges, Alessi-waterkokers en Artemide-vloerlampen. Artikelen die tientallen procenten voordeliger zijn.

800 afgeprijsde artikelen zijn speciaal ingekocht door de Bijenkorf, zoals de Alessi-waterkoker (149 euro in plaats van 199) en de Diesel-jeans (79 euro in plaats van 130). Maar bijvoorbeeld ook de roman Hokwerda’s Kind van Oek de Jong (5 euro in plaats van 24,95) en de Gelderlandbank (2.629 euro in plaats van 3.245). 25 artikelen zijn speciaal gemaakt voor de Drie Dwaze Dagen, zoals een zwarte wasmachine en een elektrische scooter.

„Al in juli beginnen mensen te bellen om te vragen wanneer de drie gele boekjes met aanbiedingen komen”, zegt Robert Bohemen, marketingdirecteur van de Bijenkorf. Bedrijfsleider Adrie-Jo Dielissen van de Bijenkorf in Amsterdam: „Vorige week belde een vrouw bijna huilend op, omdat ze voor het eerst van haar werkgever geen vrij kon krijgen op de eerste dwaze dag.”

Dat ze de meest begeerde uitverkoop in Nederland zouden worden, had in 1987 niemand kunnen bedenken toen de Drie Dwaze Dagen voor het eerst werden gehouden. Het concern kopieerde het concept van het Franse warenhuis Galeries Lafayette. Het waren zware jaren, de omzet moest omhoog. Dat is gebeurd: trekt de V&D tijdens het ‘Prijzencircus’ dat nu wordt gehouden 40 procent extra bezoekers, de Bijenkorf komt op 1.500 procent. Met deze actie haalt het bedrijf eenzesde van zijn jaaromzet. Geen wonder dat alle verloven bij de Bijenkorf zijn ingetrokken.

Niet dat er dwang nodig is: elk jaar weer melden zich honderden familieleden, partners, fans en oud-werknemers met de vraag of ze mogen helpen. Vaak gaat het concern daarop in. Ook de medewerkers van het hoofdkantoor staan in de winkel. Behalve de 3.400 eigen medewerkers worden voor de drie dagen 2.000 uitzendkrachten aangetrokken.

[Vervolg VERKOOPSTUNT: pagina 18]

VERKOOPSTUNT

‘Voor ons een militaire operatie’

[Vervolg van pagina 17] Hoe verklaart de Bijenkorf zelf het succes? „Onze actie verschilt van de acties van anderen”, zegt marketingdirecteur Bohemen. „Wij hebben producten en merken die verrassen én maar kort, exclusief bij ons te koop zijn. De meeste aanbiedingen zijn binnen een dag uitverkocht.” Voor een redelijke prijs iets moois bemachtigen bij een prestigieuze winkelketen – dat is volgens hem het geheim. Zoals een espressomachine van Saeco (549 euro in plaats van 699) of een diamanten ring (595 euro in plaats van 950).

„Nederlanders willen altijd een goede deal”, zegt Otto van der Harst, directeur van reclamebureau Selmore dat dit jaar de Dwaze Dagen-campagne vormgaf. „Ze willen graag thuis kunnen vertellen dat ze die heel bijzondere, Japanse sushimessen, van het enige échte merk, met veel moeite, heel voordelig en net op tijd op de kop hebben getikt.”

Wegens de mensenmassa’s gaan de winkels dit jaar voor het eerst al om acht uur ’s ochtends open – en pas om tien uur vanavond weer dicht. We moeten, zegt Van der Harst, „de jacht op onze artikelen een beetje spreiden”. En als de laatste klanten weg zijn, komen bij de grote vestigingen 30 à 40 vrachtwagens langs om de winkels opnieuw te vullen voor de dag erna. „Het is een militaire operatie”, zegt bedrijfsleider Dielissen in Amsterdam. Normaal komen in zijn warenhuis 20.000 klanten per dag, deze drie dagen zijn dat er 300.000.

En nee, de Bijenkorf schaamt zich er niet voor de materialistische wensen aan te wakkeren. Zo is er een website waarop iedereen zijn grootste koopwens kan bekendmaken. Tien inzenders krijgen een cadeau: autoaccessoires, ter waarde van 500 euro. Inzendingen tot nu toe: ‘een eigen spitsstrook’, ‘een jeep’, ‘een nieuw plat dak’, ‘een casa in Andalusië of de groooootste tv die er bestaat’. Van der Harst: „Dat is het sentiment waar ik op inspeel.”

In Rotterdam waren vanmorgen vooral de Björn Borg-onderbroeken populair: ze werden door consumenten uit elkaars handen gerukt. Binnen een uur was de cd-box Hundred Best Classics van Maria Callas uitverkocht, de Dior Ultra Gloss-lipstick en Otazu-colliers en -oorbellen. Na anderhalf uur laat Wendy van ’t Hooft de inhoud van drie gele draagtassen zien. „Ik heb wél de Otazu-oorbellen gescoord, én de Dior Ultra Gloss. Ik ben helemaal gelukkig.”