Een fiets die deugt

Het overkomt me niet zo vaak dat ik op een fiets stap en na een kwartier al concludeer: dit deugt absoluut. Oké, ik ben een keer afgestapt om het zadel een halve centimeter hoger te zetten, en daarna nog een keer om het een paar millimeter naar achteren te schuiven, maar toen zat ik ook als een vorst en kon ik me verbazen over de kwaliteiten van deze fiets.

Gazelle heeft een aantal modellijnen in zijn programma die tussen de wal en het schip vallen. Precies zo zijn ze ook bedoeld. Zo is er de SPN-serie die omschreven zou kunnen worden als: nét geen racefiets. Het ‘kromme stuur’ ontbreekt bijvoorbeeld. Sportief de lanen in, maar zonder pijn in de onderrug, dat is de boodschap. De X- Road-serie is dan weer gebouwd voor on en off the road. Fietsen uit beide series zijn desgewenst uit te rusten met spatborden en bagagedrager en kunnen dus ook nog als sportieve stadsfiets worden ingezet. Dit laatste geldt ook voor de eerste twee modellen uit de W-serie, maar hier begeven we ons al op het terrein van de mountainbikes met hun specifieke eigenschappen.

De Gazelle die ik onder mijn hoede had was een zogeheten W6, een mountainbike voor het echte landelijke werk. Ik mag graag bekennen dat ik op deze W6 stiekem veel meer uren doorbracht dan voor een test noodzakelijk is. Deze fiets ‘lag’ me. Ik kon er geen genoeg van krijgen.

De fiets ‘schiet’ lekker. Elke pedaaltred wordt effectief in voorwaartse snelheid omgezet. De fiets zit dus lekker strak in het bracket (trapashuis), zeg maar in de heupen. Het frame is opgebouwd uit 6061 T6 aluminium en heeft buizen die naar de vierkante vorm neigen. De geometrie wordt door de fabrikant „compact” genoemd, wat wil zeggen dat de bovenbuis sterk afhelt naar achteren toe. Ook dit komt de stijfheid van het frame ten goede. Het gewicht van de fiets bedraagt 11,8 kilogram, wat zeker niet slecht is gezien het feit dat hij gemaakt is voor de World Cup races. Sterker nog, het gewicht is concurrerend. Om een kilo of één, anderhalf te winnen kom je al gauw terecht in een prijsklasse van tegen de 6.000 euro.

Voor de W6 wordt een adviesprijs gegeven van 1.349 euro.

Nog even doorzeuren over het gewicht. Merk ik een voelbaar verschil met de kostbare wedstrijdfietsen die ik heb bereden? Bij recreatief gebruik schat ik het verschil in beleving op ongeveer 125 euro.

De W6 is uitgerust met een RockShox Reba SL voorvork. Erg handig, en ook wel noodzakelijk is de zogenaamde Poplock waarmee de vering met een druk met een simpele druk op de knop tot een minimum kan worden teruggebracht. Wanneer het terrein minder hobbelig wordt, of op asfalt, is het verstandig de vering nagenoeg uit te schakelen. De energiewinst die de vering oplevert op ongelijk terrein, is evenredig aan het energieverlies op vlakke bodem. Speel met dat knopje.

Zoals gezegd, ik reed weg op deze fiets en was moeilijk te stoppen. De uitrusting is van een sublieme kwaliteit die doorgaans alleen op veel duurdere fietsen te vinden is. De derailleur is uit de accurate en zeer duurzame Shimano XTR-groep. Schijfremmen XT zijn ook van Shimano. Ik probeerde ze uit op een tamelijk technisch parcours: krachtig, én zeer subtiel te doseren.

Dit is een fiets die zich leent voor de zowel gemoedelijke uitstapjes als het sportievere ragwerk. Ik heb beide gedaan. De Gazelle W6 slaagde cum laude.

Peter Winnen