Citroën grijpt voor de toekomst terug op verleden

De klassieke Citroëns hadden de reputatie dat zij anders waren dan welke auto dan ook. Met het studiemodel C-Cactus probeert de Franse fabrikant dat verleden weer een beetje te laten herleven.

Gilles Vidal, bij Citroëns designafdeling verantwoordelijk voor toekomststudies, houdt er in zijn vak een aantal uitgesproken meningen op na. „Het wordt tijd dat de trend van het almaar oplopende gewicht en motorvermogen bij de bouw van een auto wordt doorbroken. Daarom hebben wij de C-Cactus bedacht.”

Vidal is onder ontwerpers een beetje een buitenbeentje. Hij heeft over toekomstige modellen andere opvattingen dan de meeste van zijn collega’s van andere fabrikanten. De C-Cactus is een auto die is uitgerust met techniek die weliswaar ook elders al bestaat, maar nog nooit zijn de nieuwe ideeën in zo’n tastbare vorm gegoten als bij de C-Cactus.

Het enige wat niet echt verrassend is aan de C-Cactus (bij Citroën staat de letter C voor een fantasienaam altijd voor een toekomstgericht project) is de geavanceerde en extreem zuinige dieselhybride aandrijving zoals moederconcern PSA Peugeot Citroën die vanaf 2010 voor al haar modellen op de markt brengt, met een minimale CO2 -uitstoot van 78 gram per kilometer.

De wagen kan gebouwd worden op het huidige platform waarop ook de Citroën C4 wordt geproduceerd. Maar verder staat de C-Cactus bol van de innovatie, met als belangrijke uitgangspunten gewichtsbesparing en toepassing van duurzaam verkregen materialen. Hergebruik van plastics en leer zijn belangrijke aspecten in het productieproces.

Vidal is echter nog een paar stappen verder gegaan. Zijn designteam reduceerde het aantal onderdelen voor het interieur van de C-Cactus tot slechts 200. Om die reden heeft de wagen geen dashboard, maar een rondom de stuurwielnaaf gegroepeerd instrumentarium en bedieningspaneel.

„Dat scheelt enorm in gewicht en biedt ook arbeidsbesparende voordelen tijdens het productieproces”, aldus Vidal die tevens wijst op het ruimtelijke effect dat door het weglaten van het dashboard ontstond.

Een ander voorbeeld van zijn bijzondere aanpak is het binnenste portierpaneel dat niet zoals gebruikelijk uit twaalf onderdelen bestaat, maar uit slechts twee. Vidal: „Zo stansen we het hoofdpaneel uit een stuk met een subtiel ecovriendelijk boombladmotief. Zelfs het uitgestanste afval wordt hergebruikt, zodat we na fabricage van twintig panelen er nog één extra uit restmateriaal kunnen maken.”

Het anders zo gecompliceerde elektrische raammechanisme kwam te vervallen want dat heb je met een goede airconditioning toch niet nodig; eenvoudige schuiframen zijn voldoende. De zittingen bestaan uit simpele kunststof.

Opvallend lijkt in eerste instantie het gebruik van staal voor de carrosseriestructuur. Vidal had daarvoor een reden. „Wanneer je over hergebruik praat is staal – vooral de hedendaagse taaie en sterke soorten – het beste constructiemateriaal.” Dat de C-Cactus 200 kilo en daardoor 15 procent minder weegt dan een vergelijkbare conventionele auto is een van de grote voordelen van zijn denkwerk.

„Het is een ‘vriendelijk’ ontwerp”, zegt de jonge creatieve Fransman. „Maar ik waarschuw wel dat dit geen wedergeboorte van de oude deux chevaux (de ‘eend’) is. Met de expressie van een buldog hebben we geprobeerd een vriendelijke moderne auto neer te zetten, een die je met grote trouwe ogen aankijkt en geen agressie opwekt.”

Gezien zijn vele innovaties zal de C-Cactus voorlopig niet in de showroom staan. Maar Citroën werkt zoals alle fabrikanten wel aan nieuwe betaalbare modellen voor kopers die hun eerste nieuwe auto aanschaffen. „Zo’n auto hoeft er niet per definitie goedkoop of ouderwets uit te zien. Die kan ook geavanceerd en modern zijn. We zijn dat bij Citroën ook een beetje aan onze traditie verplicht.”