Snel ingrijpen nodig bij 12 stalen bruggen

In Nederland moeten twaalf stalen bruggen zo snel mogelijk worden gerepareerd of vervangen. Dat schrijft minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) vandaag aan de Tweede Kamer.

Bovendien heeft een meerderheid van de ruim tweeduizend bruggen en viaducten van vóór 1975 een kortere levensduur dan bij de bouw werd gedacht. Ook die moeten wellicht worden gerepareerd. Dat blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat.

Er rijdt meer verkeer over de betonnen bruggen en viaducten dan bij de bouw werd verondersteld, onder meer door de aanleg van extra rijstroken en door de aanwezigheid van zwaardere vrachtwagens. Daardoor worden de bruggen en viaducten zwaarder belast. Onderzoek naar de in totaal 2.020 bruggen en viaducten heeft uitgewezen dat in 1.180 gevallen een „nadere constructieve beoordeling noordzakelijk is”, aldus de minister. „Bij deze kunstwerken kunnen extra levensduurverlengende maatregelen nodig zijn.”

Rijkswaterstaat heeft ook 274 vaste en beweegbare stalen bruggen in beheer. Daarvan kampen 25 bruggen met „vermoeiing” door de gestegen verkeersintensiteit. Twaalf van deze bruggen moeten de komende vijf jaar versterkt of vervangen worden „om de verkeersdoorstroming te kunnen blijven garanderen”. De eerste noodzakelijke reparaties zijn inmiddels uitgevoerd.

Eurlings laat de bruggen en viaducten nader onderzoeken om te bepalen welke precieze maatregelen nodig zijn, en hoeveel dat gaat kosten. Het gaat daarbij om een inventarisatie van „beperkingen in de resterende levensduur”, aldus de minister. „Van een acuut veiligheidsprobleem is geen sprake.”

De volgende twaalf stalen bruggen moeten worden versterkt of vervangen: Ewijk (A50), Galecopperbrug (A12), Gideonsbrug (beweegbaar, A7), Scharsterijn (beweegbaar, A6), Scharberg (A76), Boogbrug Geleen (A2), Moerdijkbrug (West, A16), Muiderbrug (A1), Kreekrakbruggen (A58), Harmsenbrug (beweegbaar, A57), Suurhoffbrug (vast/beweegbaar, A15) en de Van Brienenoordbrug (vast, A16).