Oplage nrc.next stijgt tot 85.000

De totale oplage van de landelijke Nederlandse dagbladen is in het tweede kwartaal van 2007 gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2006. Van de betaalde grote landelijke kranten groeide alleen nrc.next, die bestaat sinds maart 2007. De ochtendkrant had in het tweede kwartaal van 2007 een totaal verspreide oplage van 85.000. Dat is 10.000 meer dan in het eerste kwartaal. De oplage van NRC Handelsblad, de zusterkrant van next, nam af met 2,5 procent tot 228.000 exemplaren.

De totaal verspreide oplage van alle gratis kranten in Nederland is 1,79 miljoen exemplaren, aldus Het Oplage-Instituut (HOI). De regionale kranten komen samen op 1,72 miljoen, de landelijke kranten op 2,7 miljoen. De Pers en Dag, de twee gratis dagbladen die eerder dit jaar zijn gelanceerd, zijn nu voor het eerst meegeteld. Metro blijft de grootste gratis krant met 527.000 exemplaren per dag; dat is 55.000 meer dan in tweede kwartaal van 2006 . (NRC)

Rectificatie / Gerectificeerd

In het nieuwsbericht over de oplagecijfers van nrc.next (3 oktober, pagina 3) staat dat de krant bestaat sinds maart 2007. Dat moet natuurlijk maart 2006 zijn.