Nokia wil meer zijn dan mobieltjesbouwer

Het Finse Nokia koopt Navteq, maker van navigatiesoftware. Het is de grootste overname in een transformatie van de grootste mobieltjesfabrikant tot dienstenaanbieder.

Er zijn van die gewoontes die langzaam uitsterven. Bellen in een telefooncel bijvoorbeeld. Of wachten op een verlate afspraak, zonder via sms of telefoon te horen waar iemand blijft.

Zo kan het straks ook gaan met het aanklampen van voorbijgangers op zoek naar het goede adres. Of met het eindeloos rondjes lopen in een vreemde stad om een restaurant te vinden. Over een paar jaar krijgt de zoekende met een paar drukken op zijn mobieltje een kaart op het scherm, met de route naar de meest nabije Thai. Of toetst hij het telefoonnummer in van zijn beste vriend, en ziet hij in de vorm van een stipje op de kaart waar die uithangt.

Het is er nog niet, maar het komt er wel. Deze week kondigde het Finse Nokia aan voor 5,7 miljard euro Navteq te willen overnemen, een leverancier van digitale kaartinformatie. De grootste mobieltjesfabrikant ter wereld gaat daarmee dit soort diensten ontwikkelen. Waar je ook bent, je telefoon wijst de weg.

Nokia wil meer dan mobieltjes bouwen. Eind augustus kondigde het bedrijf zijn nieuwe internetportaal Ovi aan – Fins voor deur. Later dit jaar kunnen Nokia-gebruikers in Europa en Azië daar online muziek kopen, spelletjes voor de gsm downloaden, mobiel gamen met anderen en internetcommunity’s bezoeken. Het afgelopen jaar deed Nokia daarvoor een trits overnames. Het bedrijf kocht online muziekwinkel Loudeye, foto-uitwisselsite Twango, het mobieleadvertentiebedrijf Enpocket en navigatiesoftwaremaker gate5.

Dat Nokia voor zo’n miljardenbedrag Navteq in huis wil halen, laat zien hoe serieus de ambities van het bedrijf zijn. „Locatiediensten vormen een van de hoekstenen van de internetservices waarmee Nokia gaat beginnen”, zei topman Olli-Pekka Kallasvuo maandag. Het bedrijf verwacht dat steeds meer internetdiensten zullen inspelen op de plek waar iemand zich bevindt. Ook marktanalist Shiv Bakhshi van IDC vindt de overname „een hele slimme zet. Informatie over locatie zal essentieel worden.”

Nokia is hiermee de eerste telefoonfabrikant die serieuze stappen zet op internet. Het bedrijf is met 37 procent wereldmarktleider: meer dan 900 miljoen mensen bellen met een Nokia. Een paar jaar geleden zakte het merk nog weg doordat het een paar trends had gemist, maar het bedrijf herwon zijn positie en wist daarnaast de derde wereld te veroveren met telefoons van zo’n 30 euro. Maar net als bij veel andere elektronica is het met telefoons lastig hoge marges te handhaven. Dus vinden ook financieel analisten het verstandig dat het bedrijf een deel van zijn inkomsten uit diensten wil gaan halen.

De vraag is of mensen die diensten gaan gebruiken. Mobiele aanbieders zoals Vodafone en Orange hebben al geprobeerd hun klanten te verleiden tot het downloaden van muziek of het versturen van foto’s met hun mobiele telefoon. Maar drie jaar na introductie zijn de inkomsten uit internet op de mobiele telefoon buiten Azië nog zeer marginaal.

Zal het Nokia wel lukken? Volgens onderzoeksbureau Gartner zal het lang duren voor Ovi flinke inkomsten genereert. Maar als het bedrijf goede toestellen blijft maken voor die diensten en het de mobiele aanbieders te vriend houdt – die de telefoons moeten verkopen – zou het volgens Gartner moeten kunnen.

Breaking Views: pagina 20