Glossy met een missie

Lof is een nieuw tijdschrift voor moeders met ambitie.

Hoezo gaan moederschap en carrière niet samen? Lof staat vol werkende moeders met ambitie.

Geen klaagzang over het glazen plafond of gezeur over hoe zwaar het is om een goede moeder, werknemer, partner, vriendin en burger in één te zijn. In plaats daarvan positieve verhalen over moeders bij wie het toch maar mooi lukt om al die ballen hoog te houden. En dat ook nog eens goed te doen. Dat is waar Lof, een nieuwe glossy voor moeders met ambitie, over gaat.

Het blad is een initiatief van Jolanda Holwerda. Zij miste als moeder van drie kinderen en communicatiemanager een blad waarin werkende moeders zich kunnen herkennen. Een blad dat volgens Holwerda de arbeidsparticipatie van vrouwen op een positieve manier beschrijft. „Veel vrouwen in Nederland worden gezien als ploetermoeders of ambitieloze vrouwen die genoegen nemen met een eenvoudig deeltijdbaantje. Dat beeld is onterecht”, zegt ze. „En buiten dat: als je ziet wat we allemaal voor elkaar krijgen, dan doen we het toch eigenlijk heel erg goed!”

Lof-vrouwen zijn werkende moeders tussen de 30 en 50 jaar en hoger opgeleid. Ze hebben op verschillende fronten ambities: als moeder, in hun werk maar ook in de maatschappij. Holwerda liep vier jaar met het idee rond. Terwijl zij broedde op haar plannen, verschenen achter elkaar tijdschriften als JAN, Red, LINDA en esta. Deze besteden allemaal aandacht aan werken in combinatie met het moederschap. „Maar daar miste ik altijd wat in. Lof is echt een blad met een missie. In die zin zitten we eerder in de hoek van een blad als Ode.”

Holwerda verbaast zich erover dat de combinatie van gezin en carrière nog altijd niet vanzelfsprekend is in Nederland. „Wij willen samen met het bedrijfsleven en de overheid op zoek gaan naar mogelijkheden om dat te verbeteren. Neem de schooltijden, daar zou best wat aan gedaan kunnen worden, zodat het gemakkelijker wordt voor vrouwen om te werken als ze kinderen hebben.”

Behalve deze missie wil Lof ook graag wat doen voor andere moeders. Daarom gaat 2,50 euro van elk verkocht exemplaar (5,50 euro) van het eerste nummer naar microkrediet voor moeders. „Iedereen heeft belangeloos meegewerkt aan dit nummer: van de redactie tot de distributeur.”

Holwerda besloot met het idee niet naar een grote uitgever te stappen, maar om het zelf uit te gaan geven, vier keer per jaar. Dat betekent wel dat Lof het moeilijk zal krijgen om op te vallen tussen de enorme hoeveelheid nieuwe lanceringen in het schap en de grote hoeveelheid vrouwenbladen in het bijzonder. „We hebben geen marketingbudget, we zullen het moeten hebben van onze netwerken en een viral (filmpje) dat we rondsturen via internet.”

De overlevingskans van het blad is wel iets groter dan van een gemiddeld startend blad. Diverse adverteerders, die zich vaak afwachtend opstellen, zoals Unilever en Fortis, hebben volgens Holwerda toegezegd de komende nummers een vaste advertentie te plaatsen. „Bovendien zijn onder meer Achmea en Price Waterhouse Coopers founding partners. Dat betekent dat zij het initiatief mede mogelijk hebben gemaakt. Dit zijn bedrijven die erg bezig zijn om de in deeltijd werkende vrouwen binnen te houden. Ze beginnen in te zien dat er veel talent uitstroomt als je elke moeder die parttime wil werken als afgeschreven beschouwt”, zegt ze. „In het eerste nummer staat daarom een artikel met acht bedrijven, waaronder deze twee, die er veel aan doen om het mogelijk te maken om een goede moeder én werknemer te kunnen zijn.”

Bekijk de plannen van Lof op de site www.lofonline.nl.