Geef visitekaartjes met rechts en pas op met grappen

Direct ter zake komen of eerst een flinke borrel drinken?

Elk land heeft een andere cultuur van zakendoen. Wat levert waar succes op?

Met open vizier treedt de Nederlander zijn buitenlandse collega tegemoet. Eerlijk, direct, met de handen in de zakken en op luide toon. Zo denkt hij de ideale zakendeal te sluiten. Aanpassen is niet nodig. We kennen onze talen toch? Dat zou voldoende moeten zijn.

Hoeveel rijker was onze handelsnatie niet geweest als we de zakelijke cultuur in den vreemde zouden kennen? Want legt de Duitser die Hollandse directheid niet eerder uit als arrogantie, en wacht de Japanner niet dikwijls vergeefs op de Nederlander die investeert in een vertrouwensrelatie?

Terwijl de economie internationaliseert, is de zakelijke cultuur nog altijd nationaal. Tijd voor verbetering. Vandaar enkele do’s en don’ts voor de Nederlandse zakenman in den vreemde.

Bronnen: Zakelijke etiquette, Magda Berman; Succes in internationaal zakendoen, Elisabeth Marx; Intercultural Communication in Business and Organisations, S. Paul Verluyten; Allemaal andersdenkenden, Geert Hofstede & Gert Jan Hofstede; www.evd.nl; www.executiveplanet.com.

Met speciale dank aan de deelnemers van de cursus Interculturele Communicatie in Gesprekken, Faculteit Geestwetenschappen, Universiteit van Tilburg