Een ‘lean and mean’ praatmachine

Tv-zender ‘Het Gesprek’ beleefde gisteren de eerste uitzending. Ondanks kleine foutjes is het interviewkanaal slim opgezet. „Iedereen werkt met heel veel bezieling”

Amsterdam, 3 okt. - Halverwege het interview met minister Verhagen (CDA, Buitenlandse Zaken) op de nieuwe zender Het Gesprek schuift opeens een glazenwasser door het beeld. „Ik zag het”, zegt Ruud Hendriks in een druk Paradiso in Amsterdam. „Maar niemand anders zal het zijn opgevallen.” Hendriks (ex-Veronica, ex-RTL en ex-Sport7) is een van de initiatiefnemers van Het Gesprek. Samen met presentator Frits Barend en uitgever Derk Sauer bedacht hij een tv-zender met 24 uur per dag vraaggesprekken. Gisteravond werd Het Gesprek feestelijk gelanceerd in Amsterdam.

Hendriks zag gisteren wel meer schoonheidsfoutjes op zijn nieuwe zender. „De plafonds zijn te laag. Daardoor is de belichting nog niet goed. Bij elk programma is het decor ook hetzelfde, want onze tweede studio is nog niet klaar.” Desondanks is Hendriks trots op zijn nieuwe station. „Het is gelukt om in korte tijd en met maar twaalf man een nieuwe zender uit de grond te stampen. Iedereen werkt met heel veel bezieling.”

Het openingsfeestje had wel iets weg van Oud en Nieuw. Bezoekers kregen een glaasje champagne en telden samen hardop af tot het uur van de eerste uitzending. Hendriks en Barend openden de zender zelf met een talkshow over talkshows. Ze interviewden presentatoren Paul Witteman, Jeroen Pauw en Matthijs van Nieuwkerk.

Het Gesprek zendt tot half december van zeven tot twaalf uur ’s avonds uit op het kanaal van winkelzender LiveShop. „Een tijdelijke oplossing”, noemt Hendriks dat. „Wij kunnen nu in alle rust werken aan onze permanente distributie.” De zender is verder te zien via digitale tv van UPC en CAIW, internettelevisie van KPN en de website van Het Gesprek.

Lean and mean, slank en slim, dat lijkt het geheim van Het Gesprek. Met een kleine groep medewerkers houdt de zender de kosten in de hand. Barend, Hendriks en Sauer investeren eigen geld in de zender. Zij houden rekening met een verlies van 1,5 miljoen euro in het eerste jaar. Aan het eind van het tweede jaar moet Het Gesprek uit de kosten zijn. Inkomsten krijgt de zender uit reclame, voorlopig alleen rond het hele uur. Doel is een marktaandeel van 0,5 procent.

Slim is de deal met LiveShop. Zo heeft de zender een voor adverteerders aantrekkelijk bereik van een kleine 6 miljoen huishoudens. Of kijkers het LiveShop-kanaal kunnen vinden, blijft de vraag.

Slimmer lijken Hendriks, Barend en Sauer ook dan tv-ondernemer Harry de Winter. Die zocht hulp van PCM Uitgevers (NRC Handelsblad, de Volkskrant) bij het opzetten van een kwaliteitszender. Zijn TV Oase strandde voortijdig. Het Gesprek is wel schatplichtig aan TV Oase. PCM en De Winter overtuigden de meeste programmaraden in Nederland, die bepalen welke zenders op de lokale kabelnetten mogen, om plaats in te ruimen voor een nieuwe zender die iets anders doet dan de huidige zenders. Het Gesprek dreigt die plek nu in te nemen en niet TV Oase. Dat is wrang voor De Winter, maar prettig voor Het Gesprek.

Slim is ook de overeenkomst met de KRO. De omroep mag exclusief fragmenten uitzenden van programma’s op Het Gesprek. De praatzender mag op zijn beurt gebruikmaken van de ervaren KRO-presentatoren Anita Witzier en Sven Kockelman. De laatste interviewde gisteravond minister Verhagen. En deed heel professioneel of hij de glazenwasser acher het studioraam niet zag.

Uitzendingen en meer informatie op hetgesprek.nl