Mensvriendelijke ict moet ‘socializen’

Medialabs spraken in Amsterdam over digitale technieken die mensen écht helpen. Het bekendste voorbeeld is de 100 dollar- laptop voor arme landen.

De Amerikaanse acteur Woody Harrelson gaf een openbare yogales op het festival Picnic. Foto Peter Dejong De Amerikaanse acteur Woody Harrelson gaf openbare yogales voor bezoekers van Picnic. Hij wees in Amsterdam ook op het belang van milieuactivisme. Foto Peter Dejong US actor Woody Harrelson stretches as he leads a yoga session at the Picnic crossmedia festival in Amsterdam, Netherlands, Thursday Sept. 29, 2007. Harrelson addressed the festival on the importance of environmental activism. (AP Photo/Peter Dejong) Associated Press

Honderd armen zwaaien door de zaal. Vijftig bezoekers van het media- en technologiefestival Picnic in Amsterdam spelen het klassieke computerspel Break Out. Zij zijn samen de joystick. Een webcam registreert de bewegende armen, een pc stuurt het balkje op het grote scherm. Zo houden de deelnemers de bal in het spel en schieten andere balkjes weg. De beloning: koppen met het laatste nieuws.

Het spel heet Newsbreaker. Een medialab in New York maakte het voor nieuwszender MSNBC. Het staat symbool voor nieuwe, mensvriendelijke toepassingen van informatie- en communicatietechnologie (ict). Niet langer staan de technische mogelijkheden centraal, maar de gebruikers. De Wii-spelcomputer van Nintendo is een goed voorbeeld. Medialabs in Europa en de VS maken ook zulke toepassingen. Zij spraken vorige week tijdens het Picnic-festival over hun werk.

In een medialab wordt digitale communicatietechnologie en bijbehorende inhoud bedacht en getest. Het bekendste voorbeeld is het MIT Medialab in Boston (bekend van de $100-laptop voor ontwikkelingslanden). Nederlandse medialabs zijn onder meer Waag Society in Amsterdam en Submarine in Amsterdam en Rotterdam.

De maker van Newsbreaker heet Brand Experience Lab. Het bedrijf bedenkt voor adverteerders nieuwe manieren om de aandacht op zich te vestigen. Het New Yorkse lab maakte het spel als alternatieve bioscoopreclame. Voor de première van Spiderman 3 speelde het publiek razend enthousiast het nieuwsspel, vertelde David Polinchock van Brand Experience Lab in Amsterdam. „Mensen willen socializen met technologie.”

Waag Society in Amsterdam toonde op het Picnic-festival Scottie. Dit is een wit poppetje, iets groter dan een handpalm. Via Scottie kunnen kinderen die lang in het ziekenhuis moeten liggen, communiceren met hun ouders. Niet in tekst (zoals via telefoon en internet), maar non-verbaal. Scottie is een knuffel op afstand. Hij licht op, trilt en geeft warmte.

Dick van Dijk van Waag Society vertelde dat zijn medialab bij elke opdracht eerst kijkt wat de echte behoefte van de gebruikers is. Zijn lab kreeg het verzoek om een computerlokaal te maken in een Amsterdams verzorgingshuis. Maar de bewoners hadden daar eigenlijk geen behoefte aan. Liever wilden ze gezellig herinneringen ophalen. Waag Society bouwde een Verhalentafel: een meubel met tv’s en enkele knoppen om fragmenten te bekijken van bijvoorbeeld Wim Sonneveld en Dorus. De bewoners bekijken nu samen de liedjes, praten erover en zingen mee.

Kritiek op de medialabs luidt vaak dat hun onderzoek ver van de alledaagse werkelijkheid staat. Maar de medialabs van de Britse omroep BBC hebben een groot bereik. De omroep is z’n eigen platform om laboratoriumwerk te tonen aan kijkers en luisteraars en begint volgende week het ‘cross-platform-initiatief’ Switch voor 12- tot 16-jarigen. Switch combineert tv, radio, een sociaal netwerk zoals MySpace en Hyves, en user generated content.

Links naar de genoemde projecten staan op nrc.nl/media.