Gratis krant is regionale voorbij

Voor het eerst worden in Nederland meer gratis kranten verspreid dan regionale kranten. Dat blijkt uit de officiële oplagecijfers voor het tweede kwartaal van dit jaar die vanochtend zijn bekendgemaakt. De Pers en Dag, de twee gratis dagbladen die eerder dit jaar zijn gelanceerd, zijn voor het eerst meegeteld.

De totaal verspreide oplage van alle gratis kranten in Nederland is 1,79 miljoen exemplaren, aldus Het Oplage-Instituut (HOI). De regionale kranten komen samen op 1,72 miljoen, de landelijke kranten op 2,7 miljoen.

De nieuwe gratis krant Dag van PCM Uitgevers en KPN had in het tweede kwartaal een totaal verspreide oplage van 326.000 exemplaren. De Pers, van Marcel Boekhoorn, stond toen op 486.000. De krant wil dit jaar groeien naar 800.000 kranten per dag. De Pers introduceerde vorige maand een zaterdageditie.

De HOI-cijfers zijn belangrijk voor de nieuwe gratis kranten. Zij kunnen nu voor het eerst bewijzen aan adverteerders dat hun oplagecijfers kloppen. De cijfers passen in de (internationale) trend dat betaalde kranten lezers verliezen en gratis kranten blijven groeien.

Metro blijft de grootste gratis krant met 527.000 exemplaren per dag; dat is 4.000 meer dan in het eerste kwartaal van 2007 en 55.000 meer dan in tweede kwartaal van 2006. Spits (Telegraaf Media Groep) groeide naar 447.000 exemplaren.

Van de grote landelijke kranten groeide alleen nrc.next. De ochtendkrant had in het tweede kwartaal van 2007 een totaal verspreide oplage van 85.000. Dat is 10.000 meer dan in het eerste kwartaal. De oplage van NRC Handelsblad nam af met 2,5 procent tot 228.000 exemplaren. Ook de andere landelijke kranten verloren lezers.

Het Parool was de enige regionale krant die zijn oplage op peil hield. De Amsterdamse krant boekte een groei van 476. De totaal verspreide oplage is ruim 86.000. De regionale kranten van Wegener (De Stentor, Eindhovens Dagblad) zien nog geen effect van de overgang naar tabloid, begin dit jaar. Alle titels daalden in oplage.