EU: volledige liberalisering post in 2013

De lidstaten van de Europese Unie hebben gisteren op een ministeriële bijeenkomst een akkoord bereikt over volledige liberalisering van de postmarkt tussen 2011 en 2013.

De ministers van verkeer en post uit de 27 lidstaten kwamen bijeen in Luxemburg om te praten over het vrijmaken van de postmarkt, per 1 januari 2011.

De vertegenwoordiger uit het gastland bleef na een lange vergadering als enige gekant tegen de liberalisering. Het groothertogdom en tien andere lidstaten (Griekenland en negen landen in Oost-Europa) sleepten uiteindelijk wel een concessie in de wacht: ze mogen de liberalisering uitstellen tot 1 januari 2013.

In Zweden, Finland en Groot-Brittannië is de postmarkt al eerder helemaal vrijgegeven. Ook Duitsland en Nederland lopen vooruit op het EU-besluit met hun liberalisering per 1 januari volgend jaar. De nu goedgekeurde liberalisering betreft geadresseerde post (persoonlijke brieven, bankafschriften, etcetera) met een gewicht onder de 50 gram. Zwaardere en ongeadresseerde post was al vrijgegeven in de EU. In theorie mag na de liberalisering elk bedrijf in de EU post ophalen en bezorgen. In de praktijk zullen bestaande postbedrijven door hun netwerk een voorsprong hebben op nieuwkomers.

Charlie McCreevy, EU-commissaris Interne Markt, bepleitte liberalisering per 2009, maar legde zich gisteren bij het besluit neer. „Het akkoord zal leiden tot een efficiëntere en innovatieve sector”, zei hij tegen persbureau AP.

Met name uit Frankrijk, Italië en enkele andere grote lidstaten kwam tot het eind toe veel weerstand tegen het vrijmaken van de markt. Deze landen worstelen met de zogenoemde universele dienstverlening: het recht van iedere burger om post te ontvangen en te laten bezorgen tegen één nationaal tarief. Portugal kwam gisteren op dit punt met een compromis dat voor iedereen acceptabel bleek: de regeringen van de lidstaten mogen zelf de universele dienstverlening definiëren en financieel ondersteunen.

De Franse minister van Handel, Hervé Novelli, heeft ook hiervoor al een plan. In Frankrijk komt een fonds waaraan alle postbedrijven moeten bijdragen en waaruit een zesdaagse bezorging voor het hele land wordt betaald.