Onderzoek naar investering Radio 2 in cd Oosterhuis

RIJSWIJK, 1 okt. De Tweede Kamer zet vraagtekens bij de rol van Radio 2 bij het maken en promoten van de cd The Look of Love van Trijntje Oosterhuis. De zender zou 40.000 euro hebben geïnvesteerd in Oosterhuis` cd en kreeg een percentage van de opbrengst uit de verkoop van platenmaatschappij EMI. Het Commissariaat voor de Media onderzoekt de zaak. SP`er J. van Dijk vindt de investering merkwaardig omdat Radio 2 de cd vaak heeft gedraaid. ”De publieke omroep moet niet op de stoel van ondernemer gaan zitten. Zij behoort niet publiek geld in een cd`tje te steken en er geld aan te verdienen.” Volgens Radio 2-muziekmanager Kees Toering gaf Oosterhuis vorig jaar een concert met liedjes van Bacharach in samenwerking met het Metropole Orkest, een omroeporkest. EMI wilde een studioalbum opnemen. De opbrengst van de cd bedroeg voor Radio 2 en het orkest samen een ton, aldus Toering.