Meer extra’s van Astra

De Astra 3 is een nieuwe satelliet met regiozenders, HDTV en themakanalen.

Maar eerst moeten 750.000 kijkers hun schotel aanpassen voordat ze kunnen kijken.

Tot voor kort waren alle Nederlandse zenders op één satelliet te vinden, de Astra 1. Maar afgelopen maand verhuisden de tien regiozenders naar de Astra 3, een nieuwe satelliet die op een andere plek in de lucht hangt.

Schotelbezitters moeten voor ingrijpende aanpassingen in het zenderaanbod nu zelf het dak op. Om regio-tv te blijven kijken en nieuwe zenders te ontvangen moeten gebruikers een andere satellietkop (‘DuoLNB’) kopen. „Die DuoLNB’s zijn nauwelijks aan te slepen”, zegt Martijn van Hout van Canal Digitaal, de satellietaanbieder van Nederland. „We hebben de belangstelling een beetje onderschat. Er is nu een wachtlijst voor, terwijl 50.000 van de 750.000 klanten ’m besteld hebben.”

Het gaat de geïnteresseerden niet alleen om regiozenders: vanaf november biedt de Astra 3 ook acht of negen nieuwe themazenders. Dat zijn onder meer kanalen die al langer op internet en de kabel te zien zijn, zoals HumorTV en Journaal 24.

„Ook gespecialiseerde kanalen van Discovery en National Geographic komen in aanmerking”, zegt Van Hout. Op de website van Canal Digitaal kunnen kijkers hun voorkeur voor nieuwe zenders duidelijk maken. Erg veel invloed kunnen ze daarbij niet uitoefenen, want de onderhandelingen met de aanbieders zijn al begonnen.

De satellietschotel biedt sinds 1996 een digitaal tv-signaal, maar Canal Digitaal heeft niet meer het grootste marktaandeel in de digitale Nederlandse tv-markt. Door de modernisering bij kabelmaatschappijen en de opkomst van Digitenne kijken nu 2,5 miljoen Nederlandse huishoudens digitale tv.

„Met name UPC’s aandeel is groot omdat alle klanten een gratis decoder kregen”, zegt Van Hout. Ook Digitenne, digitale tv via de ether, groeit sneller nu KPN de prijzen heeft verlaagd tot 6,95 euro per maand, voor een pakket van 23 zenders. „Dat is prijsstunten – verkopen onder de kostprijs. We merken wel dat onze groei daardoor afneemt”, zegt Van Hout. Een vergelijkbaar pakket bij Canal Digitaal kost 8,95 euro.

Volgens Jan-Hein Visser van de Nederlandse Belangenvereniging van Schotelbezitters is Digitenne „geen concurrent” voor de satelliet. „De beeldkwaliteit van Digitenne is daarvoor te slecht.” Op de digitale kabel is het beeld van de Nederlandse zenders wel goed, aldus Visser. „Maar buitenlandse zenders zien er via de schotel beter uit.” Hij kijkt zelf satelliet vanwege het aanbod van honderden buitenlandse zenders. Het marktaandeel van satelliet-tv is veel groter dan de 750.000 Nederlandse Canal Digitaal-klanten, vermoedt Visser: „Ik denk dat minstens zoveel mensen een schotel hebben die op een Turkse of Arabische satelliet is gericht.”

UPC, Tele2 en KPN (tv via adsl) bieden inmiddels video on demand (VOD). Daarbij kunnen klanten via de tv films bestellen en meteen bekijken. Satelliet is niet het meest geschikte kanaal om zulke individuele kijkwensen te vervullen, erkent Martijn van Hout van Canal Digitaal, maar er is al wel een succesvolle test gehouden met ‘Push VOD’ –- een vertraagde vorm van video on demand.

„Dat is de interactieve techniek die we op de Astra 3 willen gebruiken. Daarbij wordt een selectie van de meest populaire films in de stille uurtjes – ’s nachts – verstuurd naar de harde schijf van de kijker. Die kan vervolgens op het gewenste moment de bestelde film bekijken.”

Satelliet is beter in het versturen van veel zenders in een hoge kwaliteit. Het HD-aanbod (high-definition kanalen met nog hogere beeldkwaliteit) groeit gestaag: nu zijn er ongeveer dertig HDTV-kanalen op de Astra 1, en via de Astra 3 komen er daar begin 2008 weer acht kanalen bij. De consument kan de HD-zenders straks ook in hoge kwaliteit opnemen: begin 2008 gaat Canal Digitaal een Philips HD-decoder leveren met een ingebouwde harde schijf. Die high definition videorecorder zal zo’n 500 euro gaan kosten, denkt Van Hout.

Kijk voor meer info opwww.satellietplein.nl/www.staplaza.comwww.schotelbezitter.nl