Kritiek op investering Radio 2 in Oosterhuis’ cd ‘The Look of Love’

RIJSWIJK. De Tweede Kamer zet vraagtekens bij de rol van Radio 2 bij het maken en promoten van de cd The Look of Love van Trijntje Oosterhuis. De zender zou 40.000 euro hebben geïnvesteerd in de vervaardiging van Oosterhuis’ cd en heeft in ruil een percentage van de opbrengst uit de verkoop van platenmaatschappij EMI gekregen. Merkwaardig, vindt SP’er Van Dijk, omdat Radio 2 de cd vaak heeft gedraaid. „De publieke omroep moet niet op de stoel van ondernemer gaan zitten. Zij behoort niet publiek geld in een cd’tje te steken en er geld aan te verdienen, ten koste van bandjes die zich dit niet kunnen veroorloven.” Volgens Radio 2-muziekmanager Kees Toering gaf Oosterhuis vorig jaar een tv- en radioconcert met liedjes van Bacharach in samenwerking met het Metropole Orkest, een omroeporkest (totale kosten: 250.000 euro). Het sloeg aan, er volgden live-uitvoeringen en vervolgens wilde EMI een studioalbum opnemen. De opbrengsten van de cd bedroegen voor Radio 2 en het orkest samen een ton, aldus Toering. Overigens zijn bij commerciële zenders geen voorbeelden bekend van het promoten van (deels) zelf geproduceerde cd’s. Radio 538 en Veronica maken wel verzamel-cd’s met bestaande hits. Het Commissariaat voor de Media onderzoekt de zaak. (ANP)